Системата би трябвало да хваща всеки без платена тол такса на 15 метра диаметър
Около 70 на сто от тол системата, която скоро ще заработи по българските пътища, вече е готова. Оценката е на австрийската фирма-изпълнител, която произвежда и устройствата за таксуване на камионите. Сега, камиони, автобуси и други машини над 3 тона и половина се движат с винетки. От средата на декември досега са продадени над 1 милион, а от тях в държавата са влезли около 57 милиона лева.
На стъклото на Христо е закрепена цяла Европа. От 18 години е международен шофьор и е подготвен да плаща навсякъде, но най-скъпо му е в Сърбия.
"Всяка система, докато влезне, дава някакви дефекти. Не ми се е случвало да ме глобяват, но съм чувал колега, че са го глобили 180 евро - спира, пита полицай откъде да си купи, а той му казва да отива и да си взима от бензиностанцията. Той отива, спират и го питат защо си се качил, без да си се таксувал", каза Христов.
Шеф в тол управлението: Няма как да има по-добри пътища без такси
Организацията на нашата тол система още не е избистрена до край, но оборудването е готово. Елементите на тол системата са произведени във Виена - от тук са сензорите, камерите и оборудването за бъдещото таксуване по българските пътища. Годишно излизат 5 милиона устройства като тези, които са вече у нас.
Системата би трябвало да хваща всеки без платена тол такса на 15 метра диаметър. Разказва Маркус - един от австрийските инженери, които работят с България. "Само докато сме паркирали, вляво вече минаха нарушители. Това е бялата кола отпред, а тук се изписва датата, часа и колко евро ще е глобата - при нас е 220 евро", каза инженерът по тестването на системата Маркус Аренд.
В Австрия тол таксата за тежкотоварните заивси от превозното средство, дали се минава през планини или тунели.
Тол системата тръгва пробно у нас от 16 август
"Взимаме предвид инфлацията, всяка година - такъв е законът, а на всеки няколко години има преизчисляване, за което се гледа колко сме вложили в пътища", каза още техническият управляващ директор на пътната агенция на Австрия Берндт Датлер.
И у нас различно ще се таксуват тежкотоварните, според тоновете.
Таксите ще зависят и от броя на осите и екологичния клас. Специална схема ще има и за автобусите. Според международните шофьори, най-честно е високотехнологичните да плащат по-малко.
"Правопорционално, ако тя бъде 20 стотинки на километър, това ще бъде увеличението и на услугата. По-скоро ще наблюдаваме известно свиване на услугите от страна на превозвачите", заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
"Зависи от политиците и от социално-икономическите фактори какви ще са тарифите, но мисля, че по-скоро ще са по-ниски от средноевропейските", добави изпълнителният директор на фирмата изпълнител Михаел Вебер. Следващите разговори между властта, бизнеса и превозвачите за тол системата ще са в сряда и петък
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.