Отказват ли търговците правото ни на рекламация?

Сигнали на потребители за отказано право на рекламация откриваме във форумите в социалните мрежи. Най-често – при открит дефект след пазаруване в интернет, търговците отказват ремонт или смяна на стоката, става ясно от оплакванията на потърпевшите.

Над 9 хил. жалби за дефектни стоки годишно подават потребителите до контролните органи. Най-често до повреди се стига при телефоните, черната и бялата техника и при облеклата и обувките.

Злоупотребяват ли търговците с правото ни на рекламация при дефект на стока – отговорите потърси Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна” .

 През октомври Николета и Георги Георгиеви от Стара Загорова поръчват нов телевизор по интернет за 799 лв. Пратката идва по куриер три дни по-късно. Както всеки път, когато отварят покупка, заснемат разопаковането с телефон.  Този път обаче остават неприятно изненадани.

ЕП увеличава правата на потребителите онлайн и офлайн

„Видяхме, че телевизорът е със счупен дисплей. По кашона нямаше никакви следи от удари и въобще не се усъмних. Всички бяхме възмутени като го видяхме счупеният телевизор”, разказа потърпевшият.

Двамата се свързват с търговеца. От него разбират, че пратката е била с опция  „преглед и тест” в присъствието на доставчика, но те не са се възползвали от нея. Решават да върнат телевизора в законовия срок от 14 дни. Но изненадващо търговецът връща пратката при тях, докато не излезе крайното становище от проверката му.

„Бяхме подведени отново да приемем продукта, който беше дори с още повече щети от предния път. Търговецът ме попита как да са сигурни, че не сме повредили ние продукта, което няма как да стане при положение, че я купуваме за нас”, каза Николета.

„Ние не можем да кажем откъде е проблемът. Въпросът е, че продуктът идва така при нас. Даваме си парите, а не получаваме нищо”, смята Георги.

Измамници продават дефектни уреди в интернет (ВИДЕО)

След проверката онлайн търговецът отказва да ремонтира телевизора или да върне парите за стоката, защото, според него, нямало как да се докаже кога и от кого е повреден телевизорът. Екипът ни потърси продавача за коментар. В писмен отговор до NOVA от сайта за продажби обясняват, че не носят отговорност за откритите дефекти по дисплея, защото клиентите не са прегледали пратката при получаване. 

От куриерската фирма също потвърждават пред NOVA, че клиентите са имали право да прегледат пратката преди да я приемат. Но за тази възможност  е трябвало да бъдат информирани от търговеца.

След като търговецът отказва да ремонтира телевизора, Николета и Георги подават жалба и до Комисията за защита на потребителите. От там констатират, че спорът е граждански и не могат да вземат страна. Причината- трудно може да се докаже кой е счупил телевизора  при положение, че техниката не е тествана при доставка.

ПРОВЕРКА НА NOVA: Връщаш стока в интернет - не получаваш парите си обратно (ВИДЕО)

„Законът казва, когато потребителят е приел стоката рискът от това да е счупена е за негова сметка. Тоест ние вземем ли един път стоката и се приберем вкъщи и я разопаковаме и видим, че има проблем, той  вече е за наша сметка”, каза  Христо Трендафилов от Комисията за защита на потребителите.

Такива спорове могат да се решат само в съда, казват и юристите. А събирането на доказателства е трудно.

„При положение, че потребителят вече е приел стоката и не се е възползвал от правото си на преглед и тест, тогава вече много трудно може да бъде установено счупването – кога, от кого и по какъв начин се е случило. Ако има недобросъвестен потребител, реално той може отново да сложи в кашона и да разопакова счупеният телевизор”, каза адвокатът по потребителски въпроси Аглая Самоковлийска.

За да се избегнат такива спорни ситуации онлайн търговците съветват купувачите винаги да настояват за тестване на стоката.

Могат ли сервизните техници да разпознаят дали уредът е счупен от самите клиенти или още при производството – гледайте във видеото.

Очакваме и Вашите предложения за теми, както и сигнали, на e-mail: georgi.georgiev@ntv.bg и във Facebook: Georgi Georgiev Nova TV.