Ентусиасти са се заели да издирват, купуват и въстановяват превозните средства

Стари софийски автобуси стават атракция. Ентусиасти са се заели да издирват, купуват и въстановяват превозните средства. Кои са тези млади хора и кой е поредният техен шедьовър?

Те кръстосваха София години наред. В тях премина младостта на стотици хиляди столичани, които всеки ден опровергаваха написания официален брой на седящи и правостоящи. Сега “вносните” през 2007 година мерцедеси вече са в категория “Ретро” - а точно това впечатлява група младежи.

"Много яко беше. След училище се качвахме. Сядахме отзад, до двигателя. Емоцията е един път!", спомня си Димитър Игнатов.

Независимо с какви спомени свързвате тези автобуси, моделът O350G, в който се возим, е уникален за света и за България. У нас това е последният от този вид в движение.

"Той е първият със задноразположен двигател в света. Системата е патентована от производителя", обяснява Стефан Гагов.

"Този автобус е произведен през 1983 година в Германия. И дълги години е бил част от градския транспорт на град Бремен", добавя Васил Василев.

АВТОБУСИ ОТ СТАРИТЕ ЛЕНТИ: Първи ретро събор в България (ВИДЕО)

И още нещо, доста напредничаво за времето си. Вратите имат бутон за отваряне от пътниците. Дори има и блокировка, за да не защипе вратата накой пътник. Това е технология още от 70-те 

От завода в Манхайм, през улиците на Бремен, службата му продължава с работниците в сливенско предприятие. В края на жизнения си път, малко преди да отиде за скрап, автобусът вече е в ръцете на сдружение “Градски транспорт и инфраструктура”. В една от редките обиколки из София водач е Петър Мирчев. Шофьор от Столичния градски транспорт, който е карал и новите, и старите членове на автопарка. Всяко от момчетата се е специализирало в определена дейност.

"За надеждност - новото винаги ще е по-надеждно. Старото обаче е с характер. Да видиш стар автобус в движение по улиците на София, в момента хората още не го оценяват. След известно време такъв "Мерцедес", "Икарус", "Чавдар", във вида, в който са били - тогава тръпката ще бъде много голяма.", казва Стефан Мирчев.

Луксозни ретро автомобили – на рали у нас ( ВИДЕО)

И това ще се случи. Момчетата постепенно попълват колекцията с автобуси. Един по един ръждясалите рейсове се връщат към живот. Безценна помощ оказват от Столичния градски транспорт. Дружината обаче търси и доброволци. Не биха се разсърдили и на дарения, тъй като възстановяването на машините не е евтино.

В бъдеще старите "зверове" отново ще бръмчат из София. Но вече като туристическа атракция и романтичен спомен.

Има и чужденци с интерес към тези пътувания и това са съвсем различна група туристи - платежоспособни. Това би подобрило имиджа на София като туристическа дестинация.