Ще има преходен период от 6 месеца, в който увеличението ще бъде само ½ от предложената пълна такса, обясни Караджов

Цялата второкласна пътна мрежа ще влезе в обхвата на тол системата и ще бъде таксувана. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов след среща с превозвачи в понеделник.

Друга обсъждана тема била промяна в работата на тол системата. От бранша настояваха да няма рязък скок на тол таксите и повишението да бъде отложено с половин година. Караджов потвърди, че новите правила ще влязат в сила от 1 януари 2023 г. 

"Ще има преходен период от 6 месеца, в който увеличението ще бъде само ½ от предложената пълна такса. А от 1 януари 2023 г. увеличението тарифата на тол таксите ще бъде в пълния си размер", поясни министър Караджов.

Предложението му за постепенно въвеждане на обхвата и новите цени ще бъде съгласувано и изготвено спрямо проучване, което ще направени Министерството на финансите. 

“В случай на положително становище, това може да залегне в следващия бюджет за 1 януари догодина”, поясни Караджов. 

Караджов обясни, че за шест месеца таксата, която ще бъде платена, е в размер на 80 млн. лева, а тази за цялата следваща година - 160 млн. лева. 

Той коментира, че 6-месечната отсрочка не е “стъпка назад”, а “закономерно” решение. 

“На второ място - увеличението, предвид двете години плащане на нулеви ставки за второкласната пътна мрежа, изглежда доста драстично в обществен план. Затова смятам, че на стъпки е по-правилно и обществено приемливо”, обясни Караджов. 

От 1 юли камерите на тол системата ще започнат да начисляват съответната единица, отговаряща за превозно средство. “Тези, които замърсяват повече, т.е Евро 2,3,4 ще плащат повече от Евро 6. Колкото по-тежък е автомобилът, толкова повече ще заплаща”, обясни министърът.

Друга, обсъждана по време на срещата мярка, е тази за т.нар “претоварване” на камиони.  “Там също ще има мерки, които до края на годината ще влязат. Всеки претоварен камион да бъде глобяван. Целта е да няма претоварени тежкотоварни превозни средства, защото най-големите щети са от тях”, поясни още той. 

От своя страна превозвачите коментираха, че това няма да е последната им среща във ведомството.  

"След като обяснихме защо искаме отлагане на тол системата, от страна на министър Караджов бяха поети ангажименти, че в рамките на настоящия месец ще има становище от МФ за тол системата, ще бъде помислено за второкласната пътна мрежа. Ако някои от тези неща, или всички те се случат, тогава вече нещата стоят по съвсем различен начин”, каза Йордан Арабаджиев от Асоциацията на превозвачите в България. 

Превозвачите обаче не останаха доволни крайният резултат на срещата им днес.

“Ние дадохме редица предложения, от които само това за стъпаловидно въвеждане на тол таксите беше прието. За всичко останало ние не срещнахме разбиране. По отношение на втори клас пътища, които ще бъдат толувани, българският гражданин ще го усети по джоба си в следващите месец”, каза Арабаджиев.

На срещата беше поискана и отстъпка за тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние в страната, въвеждане на ДДС при тол таксите, както и да бъде създадена схема, така че транзитният трафик да плаща основната тежест.

“Това не означава, че транзитният трафик от български превозвачи няма да плаща, толкова колкото турските, или колкото всички останали, но въпросът е че няма да се товари българският потребител”, каза Димитър Димитров. 

Дали протестите ще продължат все още не е ясно.

Превозвачи протестираха на ГКПП „Капитан Андреево” (ВИДЕО)

“Последните наши протести бяха насочени към хора, които ходят с влак до Етрополе. В тази връзка - не сме се отказали от искането оставката на министър на транспорта Събев”, категоричен бе Арабаджиев. 

При варианта на поетапно увеличение на тол таксите се предлага от 1 юли тази година автомобилите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екокатегорията си, да плащат между 6 и 9 стотинки за изминат километър по автомагистрала. Тарифата за движение по пътища първи клас ще е между 5 и 8 стотинки на километър, а за второкласните пътища – между 2 и 3 стотинки. За тези превозни средства от 1 януари 2023 година ставките се предвижда да бъдат съответно между 10 и 13 стотинки за магистрала, между 6 и 9 стотинки за първокласен път, а за второкласните пътища – между 4 и 7 стотинки на километър.

От 1 юли автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 16 и 20 стотинки за магистрала. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 13 и 17 стотинки на километър, а по пътища втори клас – между 9 и 11 стотинки. За тези товарни автомобили от 1 януари 2023 г. тарифите ще бъдат от 26 до 30 стотинки за километър преминаване по автомагистрала, между 22 и 25 стотинки за пътища първи клас и между 19 и 23 стотинки за второкласните пътища.

Превозвачите отново на протест, поискаха оставката на транспортния министър (СНИМКИ)

При автомобилите над 12 тона с 4 и повече оси цената на километър от 1 юли т. г. ще е в границите от 15 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 32 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала. От 1 януари догодина цената ще е от 29 стотинки за второкласен път за най-високия евро клас и 43 стотинки за изминаването на километър по автомагистрала за товарен автомобил категории ЕВРО 0, I, II.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона от 1 юли ще плащат между 1 и 5 стотинки за километър, а от 1 януари догодина между 2 и 8 стотинки. Тези с тегло над 12 тона – между 1 и 6 ст./км от юли и между 3 и 9 ст./км от догодина.

Остава в сила предложението за по-ниска цена на винетните стикери от 1 януари 2023 година. Вместо 97 лева шофьорите ще заплащат 87 лева за годишна винетка.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.