Това е мотото на фондация “Активна историческа карта” – финалист в осмото издание на най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп

В серия от репортажи зрителите на „Събуди се“ ще имат възможността да се запознаят в детайли с дейността на всеки един от петте избрани проекта в осмото издание на ПРОМЯНАТА. Инициативата е съвместен проект на Нова Броудкастинг Груп в партньорство с Reach for Change България, в който бяха избрани 5 финалиста след 5 етапа на селекция. От тази седмица вече тече онлайн гласуване, което ще продължи до 2 декември. Всеки желаещ може да се запознае с идеите на петимата социални предприемачи и да даде своя глас за един от тях на www.nova.bg/promyanata  

Тримата финалисти с най-много гласове ще продължат в последния етап на конкурса - среща с възрастното и детското жури на ПРОМЯНАТА и ще се борят за голямата награда от 30 000 лв.

Запознаваме ви се един от финалистите, който владее изкуството да пътува във времето и той, и съмишлениците му биха искали всяко дете в училище да може също да го прави.

От сътворението на света до днес. Какво е имало по земите, по които стъпваме? На въпроса ни отговаря Николай Дунев, който е юрист по образование, а Виктор Райчев е картограф, човек, който облича фактите в картинка. Мисията на фондацията им „Активна историческа карта“ е да преведат на съвременен дигитален език история и география, които да са достъпни на един клик разстояние. Идеята се ражда преди 6 години и то по ирония на място, където няма никакви комуникации.

„Веднъж разхождайки се в Рила реших да видя къде е минавала преди години Българо-турската граница. Прибрах се в къщи и исках да открия нещо цифрово, преди и сега, и тъй като видях, че липсва такава информация, реших аз да го направя. Осъзнах, че новите технологии не са се отразили по никакъв начин върху образованието по история и география“ споделя Николай. Замисля се за децата си, които сега са втори и дванайсети клас. Дава си сметка, че ако искат да видят снимки от Балканската война например, трябва да отидат на място в музей или да разчитат на не винаги достоверната информация в интернет.

„В момента има 9 карти на сайта, но работим по още 9-10. Целта е да станат поне 50, като на финала всичко се обедини в едно. Ще виждате България с една търсачка отдолу. Пишете ключова дума, която ще ви насочи към карта, периода или територията, която искате“ допълва Дунев.

 

„В момента може да видите териториалните промени на Третата Българска държава на съвременна България – от малко преди Освобождението, от дискутираните граници до ден днешен. Бихте могли да проследите Балканската и Междусъюзническата война или да отбележите как е нараствало населението на България от последните 9 преброявания от 1934 година до 2011 година", разказва за работата си финалистът.

Всяка промяна на картата е съпътствана от текст, който дава информация за събитието. Целта на фондацията е да запали интереса на децата да учат с разбиране. Водени са разговори с Министерството на образованието и картите вече се използват в училище.

Николай разказва, че е получавал обаждания от учители от Казанлък, Кнежа и София, които споделят, че ползват картите. Иноваторите създават информация не само за децата, но и аз любознателните възрастни. Създадени са карти за изборите – за президентските и парламентарните. Определяте времето и виждате във всеки един район, как, кой и какви гласове е получил като проценти или брой. Картата обхваща всички години от 1989 година досега. А голямата мечта на Николай е проекта да изглежда като „Машина на времето“.

"Бих искал да направя нещо подобно на Google earth, на който да виждате времето назад, но не за една или две години, а за векове, през които виждате как се променя демографски целия свят. Да се събере цялата история и география на целия свят в един сайт", разкрива мечтата си Николай Дунев.

ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за осма поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 200 000 деца и младежи от цялата страна, а Нова Броудкастинг Груп инвестира над 190 000 лв. в инициативата всяка година.