Предприемачите, стоящи зад семейната компания за био козметика InaEssentials., която се налага на световни пазари, разказват за годините на трудности и предизвикателства.
InaEssentials се ражда през 1999 г., след като родителите на Васил Ралчев започват да отглеждат потомствени рози и лавандула и да развиват биологично земеделие. Бизнесът обаче не върви, а пазар за продуктите им у нас няма. Нещата се променят през 2007 г., когато България става член на Европейския съюз и козметичните продукти на компанията стъпват на германския пазар. Бизнесът им чак през 2013 г. излиза на печалба.
Васил се запалва по предприемачество и заедно с Георги Димитров стартира проекта си за личностно развитие „Не бъди посредствен“. Междувременно Васил създава и онлайн магазин за продуктите на семейството си.
„И още в началото аз не знаех дали ще се получи нещо, мислех да остана да работя, да живея в Англия. Обаче започнах със супер позитивни коментари от клиенти. И аз реших да се върна и се върнах тук в Панагюрище и бях в едно офисче, 18 квадратни метра, бях one man show – аз пакетирах, наливах с каничка продуктите, слагах им етикет, вдигах на хората по Speedy и Еконт – тук така, това става и така, като на шега започна бизнесът“, разказва Васил Ралчев.
Повратно за компанията се оказва решението на Васил да промени бизнес модела – да изнася продуктите в логистични складове в чужбина и да създаде онлайн магазини на местни езици. За тази цел обаче има нужда от помощ.
В „Успехът: Forbes по NOVA” Диана Алексиева, която показа модерния прочит на поезията
„Съгласих се, защото много, много дълго време сме изграждали връзка с Васко – и от „Интеракт“, и от ученическите ни години. Аз още тогава силно вярвах в активността в момента, в който търсиш съмишленици за много от конкретните неща, които искаш да развиваш. И тогава аз припознах себе си в един партньор като Васко, който винаги е бил до мен в тия неща. Вече след това, като започнахме с всички останали проекти, като става въпроса за „Не бъди посредствен“ – проект за личностно развитие с над 100 000 последователи в България, с YouTube видеа, с написана книга и продадени над 20 няколко хиляди копия в рамките на година и нещо. Това нещо и целият процес на градене много много дълбоко ме свърза с Васко“, разказва Георги
По онова време Васил и Георги са на 22 г. И макар че липсата на опит не ги плаши, двамата разбират, че имат нужда от помощ, за да изведат бизнеса до ново ниво.
„ОК, добре – ние горим, ние подскачаме в офиса, ние правим големи неща, но следващата ни стъпка и следващото ниво всъщност е това да вкараме малко по-големи професионалисти в компанията. Хора, които имат много по-голям опит от нас, по-възрастни хора от нас, които да дойдат и да ни кажат „Момчета, супер! Всичко това е прекрасно – искате да правите големи магазини, ивенти и хора, които да се струпват на места и да продавате в цяла Европа, в цял свят. Обаче изчакайте малко. Дайте първо да подредим производственият процес, дайте първо да подредим логистичния процес“, признава Георги.
„И аз обичам да се шегувам – две момчета, отидохме в апартамента на Жоро и две момчета по гащи от сутрин до вечер работят на лаптопа. Обаче тази малка мечта стана нещо много по-голямо. И като на шега, изведнъж бяхме в офис със 70 души и нещата бяха сериозни. И както Жоро каза, в един момент идва жената от нашето производство в Панагюрище, вижда какво съм направил, вика „Васко, отивай в Пловдив, нищо не разбираш“, допълва Васил.
"И видяхме, че не разбираме всичко и трябваше отново и отново и отново да учим, че все пак сме млади и нямаме този опит. Опитвахме да го заместим със страшно много работа, амбиция, воля, но трябваше да се учим тези уроци и постоянно да си повтаряме, че не знаем всичко и не можем всичко сами. И това, което научихме от „Не бъди посредствен“, което ако не го знаехме, със сигурност нямаше да успеем – това е всъщност, че нещата са възможни и че всъщност трябва да се фокусираш върху импулсивността в началото, докато си силно мотивиран да изградиш нещата и вече след това да вкараш сериозни хора, които ти помагат“, категоричен е Георги.
В „Успехът: Forbes по NOVA” Христо Тенчев, който развива българските IT таланти
Днес компанията оперира на 32 пазара и има над 2.5 млн. клиенти. Успешната стратегия се оказва близостта с хората и вдъхновяващата история зад компанията.
„Още в началото, когато рекламирахме просто продукт, а не показахме, не излизахме ние с нашите лица, още тогава не ставаше. Стана, когато излязохме и казахме „Аз съм Васко, аз съм Мария, аз съм Веселина“. Излязохме нашите семейство с лицата си и тогава нещата започнаха да се получават. Може да си представите – върнах се от Англия май 2019 г., всеки месец правихме по 14 хил. лв. оборот и по 1000 лв. печалба, с които горе-долу отивах на ресторант и чат-пат до София, след което пуснахме тези реклами и скалирахме септември месец 30 000, след това 70 000, 100 000, 200 000 през януари 2020 г.“, разказва предриемачът Васил Ралчев
Днес мечтата на Васил и Георги е да превърнат компанията в първия еднорог в сектора на земеделието в България.
„Сега въпросът е дали ще стане в рамките на 5-6 години, или ще стане в рамките на 15 години. Ние вярваме, че това нещо трябва да бъде дългосрочно, трябва да бъде стабилно. И не е идеята да стане бързо и да стане веднага. И сега вярваме, че трябва по-скоро да се фокусираме върху стабилност, върху близост с клиентите, върху физически обекти, върху всичките тия неща, заради които сме направили този бранд. В момента, в който стартираш, след това най-лесното е да продължиш с това, което си измислил. Но следващата много, много трудна стъпка е всъщност именно това – да се допиташ до клиентите, да разбереш те от какво точно имат нужда и наистина да си готов да го направиш, да направиш всичко това, от което те имат нужда и да се вслушаш в тях“, категоричен е Георги Димитров.
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA.
Редактор: Райна АврамоваПоследвайте ни