Ръката като орган на интелигентността...

Седмицата от 27 февруари до 5 март е обявена за Световна седмица на монтесори образованието.

То има за цел да обучи децата как да се оправят успешно и със самочувствие във всички сфери от живота.

В тази връзка днес "На кафе" отдели внимание на този вид терапия, за която се знае малко.

Монтесори системата е създадена преди 104 години от д-р Мария Монтесори, която е първата жена, лекар в Италия.

Първоначално теорията е била приета трудно. Впоследствие обаче тя разработва целия метод. Така през 1907 година в Рим се открива първата Къща на децата.

Според италианската лекарка "ръката е орган на интелигентността" и затова обучението й по всички предмети се основава на сензитивния опит.

Има четири важни зони в обучението по системата мотнесори – практически живот, сензитивен опит, език и математика.

Този начин на обучение не се различава коренно от традиционната педагогика, а стъпва върху корените й. В него обаче учителят е слуга на детето и наблюдава. Няма ги размахването на пръст и високия тон.

Основен метод е именно наблюдението. Децата имат вътрешна необходимост да повтарят работа с даден материал или определено занимание толкова, колкото им е необходимо. В момента, в който едно дете усвои този материал, то се отказва от него.

В часовете по "практически живот" децата усвояват дейности от всекидневието – белене на плодове и зеленчуци, чистене, миене, подсушаване, гладене, шиене и др., които им помагат да се чувстват самостоятелни и сигурни, стимулира се търпението и концентрацията на вниманието.

Монтесори терапията е много ефикасна и при деца с проблеми в развитието, поведенчески проблеми и генетични синдроми.
Към всяко едно дете се подхожда индивидуално. Монтесори терапевтът показва на родителите проблема и ги учи как да се справят с него.

З
апознайте се във видеото с личната история на 5-годишния Преслав, който страда от детска церебрална парализа, но благодарение на монтесори терапията е самостоятелен и вече ходи на детска градина. Вижте нагледно и как този метод се прилага на практика от децата.