Изследване на НЦИОМ показва, че младите не познават историческия период
Цитатите са от последното социологическо проучване на НЦИОМ за това какво знаят младите за комунизма като исторически период.
Над 80% от запитаните не знаят какво е пакта Рибентроп - Молотов, „Гулаг“ и “Солидарност”. 70% не познават понятието “Желязна завеса”, а 50% от запитаните не свързват с нищо Берлинската стена и Аушвиц.
Въпреки че според същото изследване, 50% от младите получават знанията си от телевизията, VIP Brother няма амбициите да наваксва пропуските в образователната система през новия си сезон. Единствената цел на шоуто е по лек и забавен начин да повдигне “Желязната завеса” на незнанието, като въведе и младите в образцовия си дом.
Подготовката започва един месец преди старта на предаването. VIP Brother e изготвил за всички нуждаещи се прост и неизчерпателен речник на първите 10 основни понятия:
1. Физзарядка - задължителен ежедневен 10-минутен “фитнес”, провеждан без уреди и без желанието на трениращите в непосилно ранните часове на деня, преди началото на сутрешната смяна в училище. Действа като “червено на бик” (да не се бърка с популярна енергийна напитка) на всички учащи се.
2. КТБ (да не се бърка с определена банка) - част от часовете по “Трудово обучение”, наречена “Комунистическа техника и бит”, в която младите с голи ръце сглобяват никому непотребни вещи, които да берат прах на секцията в хола под изпълнения с гордост поглед на родителите.
3. Лексикон - соц прародителя на Facebook. Обикновено тетрадка голям формат с твърди корици, в която с толкова правописни грешки, колкото и днес “постваш” любимите си групи, парчета, филми, актьори и пр. Ако се добереш до снимки на същите - вече си “номер 1”.
4. Робот от цигарени кутии на западни марки - арт инсталация, направена от соц дете, с което да покаже две неща - че произхожда от технологично напредничаво семейство с баща, пушещ западни цигари.
5. “Кореком” и “Показен магазин” - единствените два типа бутици по времето на соца - единият за дрехи и вещи, другият с гурме изкушения. Разликата е, че наличието на пари не е достатъчно, за да пазаруваш в тях. За Кореком са нужни “връзки” - най-малкото на ниво леля, която е продавачка там, а за показния магазин е нужно време - поне един цял работен ден, прекаран на опашка пред него докато “колежките” те покриват в службата.
6. Дънки “Рила” и маратонки “Ромика” - най-cool аутфита на соца. В идеалния случай върху дънките “се работи” допълнително - избелват се с разредена белина във ваната и етикета им се подменя с такъв на Levis или Wrangler, купен “на черно” от по-отворен съученик, чиито родители имат достъп до Кореком.
7. “Москвич” - по принцип означава човек, който е роден и живее в Москва, но също така дълги години се подвизава и като превозно средство тип автомобил, притежаван с гордост от най-заклетите привърженици на режима. Практически москвичът прекарва много повече време неподвижен, отколкото в движение и е повод за чудесни социални сбирки на паркинга пред блока в неделните следобеди, когато собственикът му лежи под него с омазан анцуг и гаечен ключ в ръка, а съседите са го наобиколили и го чакат с табла и бира, за да “разцъкат” последните клюки и вицове.
8. “Алтай” - като географско понятие е планина в Азия, но по времето на соца е много по-известна като правилния еквивалент на най-популярната американска газирана напитка. Задължително условие за консумацията й е да се сервира топла, което завишава и без това уникалните й вкусови качества.
9. КПП - Контролно-пропускателен пункт. Изключително важен “градивен” елемент на соца, който може да бъде намерен по граници, входове на казарми, почивни станции и пр. По същество представлява вишка, съоръжена с въоръжено лице, което повече контролира и по-малко пропуска желаещите.
10. Абревиатура - съкращение от началните букви или срички на сложни думи или понятия. Целият соц речник е изпълнен с важни абревиатури като ЦУМ, ГУМ, ХОРЕМАГ, НАРКООП, ТКЗС, КПП, ТКВ, СССР, ВОСР, СОФЖИЛФОНД, КОРЕКОМ, ТЕКСИМ, ТАБСО, СИВ, КДС, ДКМС, АБПФК, АОНСУ, ПУЦ и пр. Какво се крие зад тях VIP Brother оставя на любознателните читатели да разберат.
Продължението на речника следва. Какви още понятия от соца оживяват във “Образцовия дом” на VIP Brother - гледайте през септември по Нова.