Идеята е на група народни представители от Реформаторския блок

 

Данъчни облекчения за голяма част от автомобилите у нас. Идеята е на група народни представители от Реформаторския блок, които вече внесоха проектопромените в законодателството. В общините обаче няма консенсус за предложението.

 

Основният проблем е това, че местната власт разчита на приходите от този данък. От друга страна е крайно време да се помисли да това как да ограничим купуването на стари коли, които се считат за сериозен замърсител на въздуха у нас. По данни на МВР в България има около 4 милиона автомобила. От тях едва 3 процента са нови, тоест на възраст до 5 години.

 

Едно от нещата, които значително оскъпяват един автомобил е данъкът, който плащаме всяка година. Отваряме хилядите оферти в интернет и взимаме за пример две коли среден клас. Едната е нова, с мощност на двигателя 90 киловата. Данъкът, изчислен за София е 526 лева. Налогът за един стар автомобил със същата мощност е само 187 лева. Защо се получава така? Във формулата за изчисляване на данъка старите коли имат 3 пъти по-нисък коефициент от чисто новите.

 

„По никакъв начин ние не ограничаваме старите автомобили. Трябва да се преразгледа закона, защото той наистина е от миналия век”, коментира Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили.

 

Облекчения за екологичните коли има и в момента. Тези, които отговарят на стандартите ЕВРО 3 и 4, плащат наполовина, а при ЕВРО 5 и 6 - отстъпката е дори 60 процента. Стига автомобилът да е с мощност до 74 киловата. Когато е писан законът, това е било разбирането за среден клас коли.

 

Реформаторите предлагат пределната мощност при ползването на облекчението да се увеличи до 110 киловата. Тоест да се обхване по-голяма част от екологичните автомобили. Част от управляващите са склонни да прехвърлят ръкавицата в ръцете на общините.

 

Ако това стане факт, само в София ще се възползват собствениците на почти 40 хиляди автомобила, но приходите ще са с 4 милиона лева годишно по-малко. Затова кметове искат облекченията да са за сметка на държавния бюджет.

 

Стимулирането на по-чистите коли под някаква форма е крайно наложително, тъй като трафикът е основен замърсител на въздуха в градовете. Измерихме показателите в натоварен  работен ден и сега, по време на празниците. Без автомобили в София се диша близо 10 пъти по-леко.