Оказва се, че повечето хора не знаят правата си при пътуване

 

Нови измами при колективните пътувания с туроператори. За това предупреждават от Комисията за защита на потребителите (КЗП) и съветват хората да бъдат внимателни при избора на фирма за пътуване. Правата ни често се нарушават и когато пътуваме неорганизирано с автобус. 

 

Основното нарушение, за което предупреждават от КЗП, е, че срокът за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга масово се намалява масово на 7 вместо 14 дни, а туроператорите се самоосвобождават от отговорност, когато променят периода на пътуване. Знаем ли добре правата си като пътници провери екип на Новините на Нова.

 

Лятото е сезонът с най-многото загуби и кражби на багаж при междуградските пътувания, а повечето хора признават, че не знаят правата си при пътуване. 

 

При загубен багаж имаме право на обезщетение до 1200 евро, но само при условие, че е загубен или повреден заради катастрофа на автобуса. С увеличаването на разстоянието, което ще пътуваме, се увеличават и правата ни. 

 

"Ако автобусът закъснее повече от два часа и пътуването е над 250 километра, то ние имаме право на избор. На първо място да се откажем да пътуваме и да си получим веднага парите за билета. На второ място да предпочетем да бъдем премаршрутирани с друг алтернативен транспорт”, обясни Игнат Арсенов от Европейския потребителски център.

 

Ако закъснението е над 90 минути, а планираното пътуване над три часа, то фирмата трябва да ни предостави безплатно храна и напитки и ако е необходимо - и настаняване в хотел за периода на закъснението. Преди да тръгнем на организирано пътуване, трябва да проучим внимателно туроператора, който сме избрали. 

 

Важно е и да настояваме за писмен договор, ваучер за пътуването и платежен документ. Другото масово нарушение – в общите си условия някои туроператорски фирми се освобождават от отговорност. 

 

Комисията е изпратила препоръки до туроператорите, които си позволяват тези хитрини. Повечето от тях вече са отстранили неравноправните клаузи, а за други даденият срок тече.

 

Важно е да знаем, че имаме много права и при пътуването с влак, които ни се гарантират от Европа. Заради официален отказ на страната ни да ги изпълнява, те не се прилагат. Затова и почти няма случаи на обезщетения, платени от БДЖ на ощетени пътници.