Учените не могат все още да кажат как водата е стигнала толкова надълбоко

Международен екип геофизици откри пряко доказателство, че на около 1000 километра под земната повърхност има голям воден резервоар, съобщава БТА.

По темата

Учените са анализирали диамант, изхвърлен преди около 90 милиона години на повърхността близо до река Сан Луис в днешна Бразилия след изригване на вулкан.

Диамантът има дефекти, съдържащи минерали от времето на неговото образуване. Учените са ги изследвали с инфрачервена микроскопия. Така те открили наличие на хидроксилни йони, които обикновено идват от вода. Тази вода е много по-дълбоко от известната досега - на около една трета от разстоянието от повърхността до земното ядро.

За да установят дълбочината, на която е образуван диамантът и следователно откъде идва водата, учените са анализирали химическия състав на примесите. Те са изградени предимно от феропериклаз - железен и магнезиев окис. Този минерал може да поглъща и други минерали като хром, алуминий и титан при свръхвисоки температури и налягане, характерни за долната част на земната мантия.

Как водата е стигнала толкова надълбоко, учените не могат да кажат. Вероятно това е станало преди повече от 90 милиона години през седиментна океанска кора при движението на примитивните тектонски плочи.