Първата по рода си карта на запустелите места за зареждане на гориво
1896-та. Внесен е първият автомобил в София. Все още няма трамваи, а хората се придвижват предимно с каруци или пеша. Файтонджиите си отдъхват, защото миризливите и трошливи "файтони без коне" нямат бъдеще, но не се оказали прави. Първите шофьорски книжки столичани започват да си изкарват през 1908 г., а две години по-късно в столицата вече има цели четири търговски представителства за коли.
Преди около сто години трафикът по улица "Съборна" никак не е бил натоварен. Започнали да се появяват и първите бензиностанции. На самия тротоар се е намирала колонка с малък резервоар.
Светещият глобус с надпис "Бензинъ" подсказвал наличието на колонката за зареждане. В спомените си Драган Тенев разказва, че в началото сипването ставало "направо от варели с ръчни помпи" или "със специални кофи с чучурки". През годините колонките се превърнали в цели бензиностаннции със собствена архитектура.
"В годините на социализма, 60-те някъде, започват да се създават типови проекти от архитекти, чиято цел е да създадат такива постройки, които да са удобни за хората и за автомобилите. Тогава моторни масла не са се продавали като в днешните кутийки, а е имало специални отделения", каза авторът на проекта "Изоставените бензиностанции на България Иван Кънчев.
Голяма част от бензиностанциите са изоставени и точно това привлича вниманието на Иван, който им посвещава Facebook страница.
"Обичам да отида в някое забравено от Бога селце или малко градче, да намеря такава бензиностанция. Изпадам в неописуема еуфория и се надявам с това нещо да заразявам и останалите спящи фенове на бензиностанциите", каза още Кънчев.
Мястото, където всички забравени бензиностанции оживяват. а авторите на снимките разказват за съдбата им.
"Идеята е да не обикалям само аз, но и хората, на които това нещо им харесва и да снимаме изоставени бензиностанции. Страницата да става по-голяма и кой знае - някой ден можем да си направим верига изоставени бензиностанции, в която да се сипва A-93", заяви авторът на проекта.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.