Какво означава "технически сняг" ни показва Ники Василковски

През зимата често обръщаме очи към планината и търсим белите склонове. Запалените скиори цяла година чакат падането на снега и с нетърпение тръгват нагоре. И трите ни големи курорта разполагат с високотехнологични системи за поддържане на пистите. Какво означава "технически сняг" - ексклузивна разходка из "кръвоносната система" на Боровец с Ники Василковски.

Перфектната бяла приказка. Снегът е покрил планинските склонове, а пистите светят. Всеки запален скиор чака този момент, за да награби ските и да потегли към планината. Под повърхността обаче има огромната мрежа от кабели и тръби, с които всичко това работи.

Иван Попов е човекът, който ръководи екипа, изградил цялата инженерна инфраструктура на курорта. Освен снежните оръдия, които няма как да убягнат от погледа, мрежата включва помпи, компресори, километри подземни тръби, с които водата достига до всяка точка на пистите. Необходимата енергия е с главозамайващи мащаби.

Опасността от лавини в Пирин остава висока

Управлението в помпените станции е компютъризирано до такава степен, че човешко присъствие почти не е нужно.

Истинското шоу обаче е край ски пистите. Качваме се на 2050 метра при горната станция на лифта “Ястребец Експрес”. Чрез системата от помпи водата за техническия сняг също е тук. Достигнала е всяка точка по мрежата.

"Температурите в момента са добри за правене на сняг. Вижда се, иначе няма да работят машините", обясни Попов.

Как протече спасителната акция за затрупан сноубордист?

Снежните оръдия пръскат вода под налягане. Малки капчици, които замръзват шоково в момента, в който напуснат дюзите на машината. Единственото условие е температурата да е поне минус 2-3 градуса.

"Колкото по-ниска, толкова по-добре. При минус 10 оръдията бълват на максимална мощност. Компютрите на оръдията сами определят дебита спрямо температурата и влажността", поясни инженерът. 

За да бъдат пистите добре заснежени и безопасни, заслугата е именно на тези могъщи машини. С двигател от 500 конски сили ратракът заглажда пистата, спазвайки предварително определен профил.

7 ратрака обикалят склоновете на Рила в Боровец. Техните обиколки съвсем не са самоцелни. По необработените писти има преспи или пък места с по-малко сняг. Предстои всеки ратрак да се оборудва с нова система, която ще следи дебелината на снега в реално време.

ЗИМАТА СЕ ЗАВЪРНА: Жълт код за опасно време в 7 области

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК или iOS (Apple) ТУК.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.