Едно на всяко седем деца в България е било жертва на онлайн тормоз

Какво значи да си грамотен в 21-ви век? Според УНИЦЕФ и най-новата им кампания – „Съвременната просвета е онлайн“. За инвазията от фалшиви новини, кибер-атаките и онлайн-насилието в "Социална мрежа" говори Ивайло Спасов, експерт по комуникация за социално развитие, УНИЦЕФ България.

По думите му повечето хора вече са онлайн, но трябва да се запитаме дали през да си проветен през 21 век е същото като преди. Изискват се и нови умения.

"Големи световни организации създават дигитална грамотност – комплексност от знания, умения, правила, ценности с цел да бъде извлечен потенциала, който ни дават технологиите", обясни той.

Според данни от проучвания 52-55 % от тийнейджърите у нас имат основни или малко над основни дигитални умения, а около 82 % е средното за ЕС.

"Достъпът до устройства и уменията да се използват, е проблем. Едно на всяко седем деца в България е било жертва на онлайн тормоз. А 57 % разпознават фалшиви новини", сподели Спасов.

КЛАСАЦИЯ: България сред последните по критичност към фалшиви новини

Той сподели, че са в процес на изграждане на платформа, безплатно мобилно приложение, което ще има и вариант с уебсайт, с пет функции.

"Как да различаваш фалшиви новини, как да се предпазваш от кибератаки, как да не се въвличаш в онлайн насилие, да разпознаваш и да се съхраняваш от неетични инциденти и как да има пространство, където да изразяваш мнението и идеите си. Прогресът от закрила до овластяване". каза още експертът. 

Анна Мария Горанова - победител в проекта за медийна грамотност на УНИЦЕФ, заяви,че идеята й е била да се създаде сайт за разпознаване на фалшивите новини от истинските. А помощта да се осъществяват интерактивни куизове и клипчета.

Петър Димитров, който също е печелил проекта, е бил жертва на кибератака и разказва как се е справил. Той предупреждава за фалшиви имитиращи сайтове, признак са многото изскачащи реклами.

Целия разговор вижте във видеото.

Всички новини от NOVA NEWS гледайте в канала на телевизията във Vbox7.