Снимка: iStock
Ако не издържат успешно теоретичния тест и практиката, те ще трябва да заплатят нов курс
Нови промени за новите шофьори. От този декември протоколите от изпитите ще бъдат дигитализирани, а колите ще се проследяват с GPS тракер, за да се подсигури, че нужните часове кормуване са били реално преминати. Ограничения има и за броя неуспешни опити за явяване на изпита по теория и практика - до четири пъти, след което курсовете започват отначало.
Минути преди да положи изпита си по кормуване Боян е уверен, че ще го вземе от първия път и че промените в закона са стъпка в правилната посока.
„Според мен е напълно нормално. Ако се провалиш четири пъти, трябва да си заплатиш дадената сума. Хубаво е пътищата да бъдат, колкото се може по-безопасни. Щом от четвъртия път не можеш да си вземеш изпита, значи не си квалифициран да бъдеш шофьор”, казва Боян.
Автоинструкторът Ивайло Славков обаче смята, че промените само ще вдигнат цените на курсовете и ще вкарат излишен стрес в курсистите. А тези, които се провалят повече от веднъж, били рядкост.
„Такива курсисти са не повече от 5 до 10%. Практиката показва, ако се проследят протоколите, че над 70% вземат и двата изпита от първия път”, подчерта той.
Предложение: До 4 опита за изкарване на шофьорска книжка за половин година
Не така смятат от Асоциацията за квалифициране на автомобилисти в България. „Фактът, че четири пъти не сте изкарали изпита показва, че има някакъв проблем в обучението ви и в наличните знания и умения. Така че те няма да се придобият с 5,6,7 явяване, а трябва да се коригира нещо в обучението”, смята Красимир Георгиев.
От Съюза на българските автомобилисти са на мнение, че е по-добре директно да се въведат 80 задължителни часа кормуване, вместо два или повече пъти да се плащат по 40. „Колкото повече се увеличат, толкова по-добре. За да може всеки млад човек да свикне с автомобила, със средата. Няма как да ме убедите, че ако кормувам 30 или 40 часа в летни условия, ще съм подготвен зимата”, посочи председателят на Съюза на българските автомобилисти Калоян Станчев.
Асоциацията на пострадалите при катастрофа се обяви в подкрепа на промените, тъй като предвиждат затягане на контрола и стриктно проследяване на проведените часове.
„Много голяма част от катастрофите с нови водачи стават именно извън града. Тогава те за първи път развиват по-висока скорост. Те не знаят как да реагират, как изобщо действат законите на физиката, как ще реагира автомобила, ако не са имали такива часове”, заяви Илия Тодоров от Асоциацията.
От транспортното ведомство аргументираха промените с нуждата от дигитализация и по-стриктен контрол.
Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase