Снимка: istock
„Александър Георгиев-Коджакафалията“ е най-иновативното училище в Бургас
Докато следим как изкуственият интелект променя средата в бизнеса, неусетно неговото влияние влезе в класните стаи и можем да кажем, че образованието вече няма да бъде същото. С AI лаборатории у нас ние ставаме и първите в Източна Европа, които овладяват възможностите на изкуствения интелект още в училище. Повече разказва създателят и управител на Центъра за творческо обучение и образователната компания д-р Александър Ангелов.
„В България има много компютърни кабинети в училищата и лаборатории с изкуствен интелект могат всички такива кабинети, стига да се правят верните неща там. Тогава ще има и по-подготвени кадри, но първо трябва да се приготвят учителите“, обясни Ангелов.
Бургас е един от първите градове у нас, в който беше въведен успешен модел на дигитализация в учебния процес и работа с изкуствен интелект. Създадено през 2017 година, по идея на кмета Димитър Николов, бургаското Основно училище „Александър Георгиев – Коджакафалията“ е най-младото и най-иновативно учебно заведение в морския град. Модерната материална база и високотехнологичните решения създават условия за обучение, основаващи се на интегриран подход и развитие на дигиталните умения. Задачата по събиране на екип педагози се пада на тогавашния директор на училището Михаил Ненов, който днес е заместник-кмет по образованието в Община Бургас, назначен от градоначалника, именно за да прокара методите на работа и в останалите бургаски училища.
Ненов събира впечатляващ екип от учители, който работи безотказно през тези шест години. „Наистина хора с много нестандартен подход към образованието. В същото време всички имат изключително висока дигитална култура. За моя голяма радост приеха да се преместят дори от други градове в Бургас в името на това да постигнем тази цел“, посочва той.
Как децата се учат да разпознават онлайн заплахите
И целта е постигната. Доказателство за това са отличните академични резултати на учениците, които заемат призови места в национални и международни състезания и олимпиади. „Търсим практическо приложение на учебните програми, така че всъщност знанията и уменията, които са заложени по изискване от Министерството, децата сами да достигат до тях правейки, създавайки своите проекти. Било то чрез изкуствен интелект, роботика, или различни STEM занимания в училище“, отбелязва учителят Грета Стоянова.
„Трудно е, защото децата очакват от нас ние да бъдем в крак с технологиите, което означава, че трябва да следим всички новости, да бъдем актуални в начина на преподаване, в знанията които им даваме“, допълни учителят Таня Сребрева.
Ръководители на STEM направлението са именно учителите Грета Стоянова и Таня Сребрева, които имат значителен принос цялостното развитие и интеграция на STEM подхода в образованието на иновативното училище. Създаването на училищния STEM център е осъществено по Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“.
В необичайната и модерна класна стая децата се чувстват различно. Стая, която наподобява космически кораб. „Организацията на учебния ден е различна. Това, което се случва е различно, колегите са много иновативни“, обясни директорът на училището Людмила Боянова.
Иновативното пространство предоставя възможност за експериментална и практическа работа в областта на природните науки, роботиката и програмирането. Изграждането на таланти се получава с добри учители и правилен подход, счита Михаил Ненов. И тези усилия вече дават резултати. Децата създават програми с изкуствен интелект, с които общуват, надграждат знания и всъщност помагат и на своите съученици.
Шестокласничката Анислава Касърова например обича балет, но и роботиката, и програмирането. „В много от проектите които правим, особено по роботика и космически изследвания, вече използваме изкуствен интелект. В нашите проекти също имаме изкуствен интелект и ни помага, не само да научаваме нови неща, компютрите и технологиите, но също да развиваме нашето логическо мислене, креативност. Научаваме се да работим в екип и много други различни неща и знания. Тези проекти ни дават възможност да приложим наученото, като създаваме реални игри и приложения“, каза тя.
Родители протестират срещу преместване на ученици в друг столичен квартал
Всяко дете има свои интереси, предпочитания и увлечение по различни науки. Калина Михова е изобретила програма за растенията. В случая видовете иглолистни борови насаждения. „Тази игра е в помощ на учениците по биология, защото е много по-лесно да научим информация от игра, отколкото от учебник“, подчерта шестокласничката.
Веселина Апостолова обича математиката, а нейният проект може да отгатне всяко число, което сме си намислили. „Създадох игра, базирана на двоичната бройна система, където момиченцето, тоест играча, си намисля едно число и компютъра трябва да го отгатне. Използвах правила, които компютърът следва, за да може да отговаря на въпросите“, разказва тя.
Навлизането на технологиите върви с пълна сила у нас и заместник-кметът по образование Михаил Ненов вече гледа към надграждането с квантовите технологии. В едно е сигурен, че роботите, въпреки изчислителната мощ и възможности на изкуственият интелект, няма да заменят човека като учител.
„Водещото е, от една страна, социалното учене. Начинът, по който ние възпитаваме морала, човешките взаимоотношения, нещо, за което изкуствения интелект въобще не е готов. И в същото време учителят е този, който направлява начина, по-който би могъл да се използва изкуствения интелект, именно като инструмент за повишаването на компетентностите на таланти“, заяви Ненов.
Репортер: Елена Танева
Редактор: Камена Георгиева