Снимка: iStock
Докъде ще стигне битката за ДДС?
На прага на летния сезон заведенията се готвят да вдигнат цените и предупреждават за фалити в ресторантьорския бранш. Докъде ще стигне битката за ДДС? - коментар в ефира на „Твоя ден” на проф. Румен Драганов, директор на Института за анализи и прогнози в туризма и Емил Коларов от Сдруженията на заведенията в България.
„Още когато стана ясно, че има варианти ДДС-то да се промени от 9 на 20%, предупредихме, че имаме опасения, че това нещо ще доведе до поскъпване на нашата услуга. Това в един момент ще мине прага на допустимост на предлагането. Има увеличение на доставните цени на всички продукти. Има увеличение на себестойността съответно на продукта, който продаваме. И в един момент слагаме ДДС, което е с 11% разлика. Вече няколко месеца голяма част от колегите продължават да работят на старите цени. Тоест идва клиентът, плаща 9% върху една шопска салата, а ние плащаме 20% ДДС. Разликата де факто идва при нас”, обясни Коларов.
Административна каша или облекчение за нуждаещите се е „Магазин за хората”
Според Драганов страната ни очаква силен летен сезон.
„И миналата година видяхме, че надминахме 2019-а с близо 600 000 повече чуждестранни посетители, влезли в страната. Голяма част от местата за настаняване са запазени. По принцип в България нямаме фалит. Имаме неплатежоспособност, която след това се разсрочва, разсрочва, разсрочва и се стига до несъстоятелност, ако кредиторите се откажат от това да управляват съответната фирма”, поясни той.
„Ще ви върна назад в годините. Когато бях председател на Комитета по туризъм, а преди това - директор на една от най-големите туроператорски фирми, въведохме с Народното събрание намаляване на ДДС за туроператорите. Каква беше причината? Ние издържахме българските представителства в чужбина. Това не струваше 6 милиона долара. Аз казах "Махнете ДДС-то от нас, за да можем ние да плащаме издръжката на тези представителства". След време станах хотелиер, видях, че туроператорите въобще не разбраха защо намаляваме данъка им и започнаха да харчат парите за какво ли не. А трябваше да се харчат за реклама. Влязох в хотелиерския бизнес и преместихме ДДС към хотелите. Защото във всеки договор на хотел с чуждестранен туроператор има едни ситни букви долу и пише "3%, 3,5%, 2,8%... от оборота отива за реклама". И тогава казах на Народното събрание: по същия начин, ДДС-то го намаляваме за хотелиерите, тъй като те участват в този процес”, каза още Драганов.
Целия разговор гледайте във видеото.
Редактор: Габриела ВинароваПоследвайте ни