Коментират политолозите Георги Киряков и Любомир Стефанов
На столичния кмет Васил Терзиев му бяха подсказани възможни решения за кризата в транспорта - прехвърляне на средства от различни пера, теглене на заеми, резерви, вдигане цените на билетите или на таксите за зоните за паркиране. Крива е сметката за приходите в столичния бюджет. Така политологът Георги Киряков коментира в студиото на "Здравей, България" транспортната криза в столицата, която остави гражданите без обществен превоз за близо седмица.
След шестдневна стачка за по-високи възнаграждения наземният градски транспорт възстанови движението си поетапно от вечерта на 19 май. До това решение на синдикати и работници се стигна, след като държавата отпусна 15 млн. лева за четирите общински транспортни дружества.
"Терзиев е длъжен да си намери мнозинство, за да не блокира София. В момента в СОС има такова, но сформирано от опозицията, която кметът не успя да привлече към себе си. В случая с кризата с градския транспорт добре пасва репликата на Тодор Живков "решава този, който има пари". Точно такъв тип диалог се получи между Борисов и Терзиев. И двете страни са прави за себе си. Борисов обаче е минал през същото в първия си мандат като кмет, когато имаше криза с боклука. Трудно ще се направят избори с легитимно избран кмет, той може да управлява с плаващи мнозинства, търсещи подкрепа по определени теми", коментира Киряков.
До намесата на правителството се стигна, след като Терзиев не успя да постигне договорка с протестиращите и да прекрати транспортната блокада на столицата.
С отпуснатите от кабинета средства до края на годината трябва да бъдат изпълнени исканията на синдикатите за повишение на заплатите, но това как ще се разпределят парите, ще реши Столичната община. Смята се, че ще бъдат удовлетворени исканията на служителите за увеличение с 300 лв. на основните заплати в четирите транспортни дружества в столицата.
Политологът Любомир Стефанов смята, че е голяма грешка да станеш кмет на София, без да знаеш с какво се захващаш.
"Терзиев се учи по трудния начин и разбира как трябва да конструира мнозинства. Неговата формация ПП разчиташе на "Спаси София" в СОС, но тя се оттегли. Отсъства комуникацията за проблемите от страна на кмета, като няма мнозинство - програмата му трябва да се адаптира, а не да стои в окопите. Оттук нататък изглежда, че ще има проблеми, с които е невъзможно да се справи. Терзиев като че ли не разбира какво е да си кмет на столицата. Тук живеят 1/4 от българите, а той е петия човек в държавата. Това не си личи. Местните власти са заложници на централната, защото нямат достатъчно приходи. От години транспортът е на държавна субсидия, което значи, че няма пари, местните данъци и такси не стигат за покриване на разходите. Трябва да се мисли за нов Закон за местната власт", заяви Стефанов.
Темата с транспортната стачка в София отекна и в парламента. Анализ на ситуацията и коментар по заплахите за стачка и в други сектори - в студиото на "Tвоят ден" по NOVA News направиха журналистите Калина Крумова и Людмил Илиев.
„Виждам, че част от политиците категорично оказват да се държат като държавници и да дават решения, а не да се държат като анализатори”, подчерта Крумова.
И попита: „На всеки, който реши да блокира работата си ли ще се дава? Трябва да се прилага някакъв принцип с протестиращите. Много е правилно да се каже, че един кмет трябва да може да управлява бюджета си и да си намира мнозинство. Ние платихме от данъците си увеличението на заплатите в столичния градски транспорт”.
Според Людмил Илиев социалните интереси на обществото трябва да бъдат защитени. "Когато управляващите не го правят, тогава хората да го направят сами. Видяхме стачка, която всъщност не беше такава. Хора, които говориха от името на синдикалното движение организираха бойкот на градския транспорт. Той не беше законово регламентиран”, подчерта той.
Целия разговор гледайте във видеата.
Редактор: Цветина ПетковаПоследвайте ни