"При евентуално затваряне на протока Техеран също не е в печеливша позиция", заяви Димитър Хаджидимитров

Възможно е Иран да затвори Ормузкия пролив. И може да го направи по много начини. Линията, по която минават танкерите с нефт и газ, е дълга 10 км. Ако тя се прекъсне, то цените на горивата ще се покачат. Това мнение изрази в предаването „Твоят ден” по NOVA News Димитър Хаджидимитров от Асоциацията на българските търговци, производители и вносители на горива.

Той прогнозира, че ако проливът бъде затворен в следващите ден-два, цената за барел петрол ще скочи с 15-20 долара. „Това означава, че на колонка у нас светлите горива ще поскъпнат до 2,80 лева”, обясни Хаджидимитров.

Иран се закани: Ще има решителен отговор на атаките на комарджията Тръмп

И допълни: ”Не мисля, че иранците ще затворят дългосрочно пролива. Най-много блокадата да продължи две-три седмици. От там минава около 20% от нефта в световен мащаб. Мисля, че САЩ и съюзниците ще направят всичко възможно да освободят със сила пътя на танкерите. Ако приемем, че Иран са толкова безразсъдни, че да започнат да хвърлят бомби по корабите, което ме съмнява – тогава ще говорим за цени от над 100-120 долара за барел. Това означава, че ще се върнем в ситуацията, която беше по време на началото ан войната в Украйна, когато цената на бензина у нас беше над 3 лева”.

Енергийните доставки у нас към този момент са гарантирани, но според бранша затварянето на Ормузкия проток от страна на Иран със сигурност би оскъпило суровия петрол, от който зависи и цената на горивата. Средната цена на петрола днес стигна до близо 78 долара за барел, като от бранша отчитат около 12% покачване само за последните дни.

След ударите на САЩ по Иран цените на бензина и на дизел у нас започнаха да се покачват, а ако протокът бъде затворен, очакванията са горивата отново да достигнат до 2,80 лева за литър на бензиностанциите. Добрата новина - поскъпването се очаква да бъде краткотрайно.

Ди Ванс: Затварянето на Ормузкия проток би било самоубийство за иранците

По думите на Хаджидимитров обаче иранците едва ли са ще затворят за дълго проолива, ако въобще се стигне до подобна мярка. "Защото в момента не са на печеливша позиция. Ако го затворят - ще страдат и те. Защото нямат друг начин за износ на собствената си продукция. Дори да се случи да затворят пролива - ще е краткосрочно, за да покажат сила и че могат да го направят", категоричен е Хаджидимитров. 

Според банкера и финансист Левон Хампарцумян ситуацията в Близкия изток е непредсказуема.

„Китай също ще пострада при евентуално затваряне на Ормузкият пролив.  Геополитическите последствия са всъщност базирани на борба на его на този онзи. Много е трудно да се предскаже какво ще се случи, но да, със сигурност, несигурността води повишение на цените. Дори да не затворят пролива, всеки сега ще почне да изгражда резерви”, поясни той в ефира на „Твоя ден”.

„Регионът е стратегически за цял свят. 20 милиона барела преминават оттам. За това дали ще го затворят и дали могат да го затворят, съм доста скептичен. Това е 10-ият или 12-ият път, в който Иран използва папката „Ормузк”, за да плаши петролните базари. Да върнем лентата в събота. Първият по големина производител на нефт и газ удари седмия. Щатите произвежда 13,5 милиона барела дневно, Иран произвежда 4,3 милиона. Ситуацията на международните пазари на петрол предполагаше драстичен спад в цената. И аз се още мисля, че сме в тази хипотеза”, твърди финансовият анализатор Преслав Райков.

► Приемане на еврото у нас по време на размириците в Близкия изток

„Връзката на еврото с инфлацията е плод на икономическа неграмотност и политически игри. Ние сме в доста размирен регион. Около нас гори. Сега е времето да се консолидираме с разумни икономически политики, да си изградим обраната. Ние сме в сърцето на Европа”, смята Хампарцумян.

Райков е убеден, че геополитечската ситуация няма да се отрази на стабилността на държавата. 

Целия разговор гледайте във видеото.