Продуцентът Евтим Милошев разказва подробности за новия сериал „Откраднат живот” в интервю за в. „24 часа”
Новият сериал „Откраднат живот”, който тръгва от 8 март в ефира на Нова, е абсолютно оригинален български продукт – това заяви в интервю за в. „24 часа” продуцентът Евтим Милошев. Той обясни, че сериалът проследява няколко истории, които се случват в болнична среда. Именно затова вниманието на зрителя се насочва не към медицинските детайли, а към съдбата на самите лекари в личен план. Ето някои от акцентите в интервюто с Евтим Милошев:
Медицински сериал в България не е сниман, като изключим ситкома „Клиника на третия етаж”. Заради това ли започвате да правите такъв?
На малкия пазар е добре да правиш нещо за първи път. Рисково е, от една страна, защото не знаеш как ще се случи. Но случи ли се добре, този модел започва да се мултиплицира. Предизвика ни и това, че в световен мащаб медицинските сериали са много успешни – „Спешно отделение”, „Анатомията на Грей”, „Доктор Хаус”, незабравимият чешки „Болница на края на града”. Хората като мен, които живяхме и през комунизма, още помним съдбата на д-р Щросмайер.
Третата причина е самата лекарска професия, особен вид е. Тя се занимава с живота и здравето ни – единственото място, където ние, хората, не можем да управляваме. Там последната дума не е в нас. Дали ще го наречем съдба, Господ или някаква свръхсила, но там не можем да продаваме, нито да купуваме, нито да се намесваме. Това е територия, която не е в ръцете на хората. Така че лекарите са нещо като наместници на Бога и могат евентуално да спасят човешки живот или да го удължат.
Лекарската професия е уникална и с Хипократовата си клетва, която е отпреди 2 500 години. В нея, освен всичко друго, се казва, че ученикът, който полага клетвата, поема ангажимента доживот да се грижи и винаги да бъде отговорен към своя учител. Коя друга професия е така?
Сериалът ще прилича ли на някой от световните образци – „Спешно отделение” примерно изцяло показва атмосферата в Бърза помощ, докато д-р Хаус е Шерлок Холмс в медицината, докато изследва диагнозите?
Ние разказваме човешки истории. Филмът се случва в болнична среда, но не сме заети толкова в детайла на медицината, на диагнозата или на лекарската практика. Затова може би повече се доближава до „Анатомията на Грей”, защото там се обръща внимание върху съдбата на самите лекари в личен план. Но не сме търсили никакви аналогии. Не правим римейк на нещо, това е абсолютно оригинален български продукт. Такава е и политиката на нашата компания – да създаваме оригинални продукти.
Какъв е сюжетът, за какво ще разказва сериалът?
През 1982 г. акушер-гинеколог упражнява успешно професията си и всеки ден изражда деца, буквално дарява живот. В личния си живот той е щастливо женен, но 10 години съпругата му не успява да зачене. Накрая се случва чудото, жена му забременява и заедно чакат тази голяма и изстрадана радост. Раждането минава леко, но се оказва, че бебето е с фатална за ония години диагноза – тетралогия на Фало – комплексен вроден сърдечен дефект.
По същото време в съседна родилна зала друга родилка умира веднага след раждането. Бебето й е здраво момченце. Разбираш ли в този момент какво прави съдбата с нашия акушер-гинеколог? Има пред себе си дълго чаканото си обречено бебе и здравото момченце на починалата родилка. В състояние на шок, на афект, на безизходица този човек разменя бебетата.
По истински случай ли е сценарият, който разказвате?
Това е завръзката на тази история. Какво се случва нататък? За размяната на бебетата знае само педиатърката, която хваща сърдечния порок. Акушер гинекологът не казва дори на жена си.
Ако имаш време да обмислиш подобна ситуация, особено в морален план, много трудно може да вземеш такова решение. Но тогава това е миг и той променя съдбата си или по-скоро не я приема. И не казва на никого. От този момент нататък никой нищо не знае и никой нищо не научава.
До края на филма ли?
Не. Това се случва през 1982 г. През 2016 г. този същият доктор, станал проф. Генадиев, вече е директор на болница, изключително уважаван и авторитетен специалист. Той е променил съдбата си и животът му се случва така, както той го е продуцирал в онзи момент. Синът е пораснал, завършил е медицина и е четвърто поколение лекар. Той работи в същата болница, шеф е на Спешното отделение.
Един ден през 2016 г. на работа в същата болница постъпва нов лекар, който идва от Варна. Човек, който е с тежка съдба, роден с недъг, целият му живот е минал по болниците. Лекар, който през по-голямата част от живота си е бил пациент. Семейство няма, майка му е умряла при раждането, баща му не е издържал в един и същи ден да научи, че жена му е умряла, а на детето не са му давали и два месеца живот.
Този човек към днешна дата е провален, алкохолик, нереализиран. По-важен обаче е синът, който никога не е имал семейство, не го познава като ценност. Провървяло му е единствено в това, че е оцелял. Какво ще се случи, предстои да видим.
На кого е идеята и кой пише сценария?
В основата на този проект съм аз. Главен сценарист е Христина Апостолова, а креативен продуцент е Иван Спасов. Зад проекта са трудът и авторските права на огромен творчески колектив. Но това е моята история. Размяната на децата като концепция ми беше подсказана от моята колежка Елена Иванова. Това е нещото, което ме вдъхнови. На практика тази история е библейска – това е историята на Моисей, а в регионален, наш вариант е историята на Крали Марко. Но както често обичаме да казваме, който каквото и да прави, големите истории Шекспир вече ги е разказал.
Цялото интервю с Евтим Милошев за в. „24 часа” четете тук.