По-голямата част от историята на парните влакове у нас е нарязана за скрап

Най-мощният парен локомотив в Европа тръгва в България. БДЖ възстановява огромната машина, носеща името "Баба Меца". Оказва се, че България притежава най-големия брой парни машини в движение в цяла Източна Европа.


През 1947 г. започва производството на парни локомотиви у нас в завода "Георги Димитров" в София. Първият е носил името "Димитровец". Произведени са още няколко. Две години по-късно обаче производството е спряно. Причината - липса на опит и технологии.


Историята продължава с внос на парни локомотиви и активното им използване. И така до 1980-та, когато  експлоатацията им е прекратена. След това парната тяга се използва единствено за атракция.


"Баба Меца" в света има само две такива машини, а в България е единствената запазена. Доставена е у нас през далечната 1931 г.


Зареден с въглища и вода локомотивът тежи цели 149 тона. Тегли се от 6 сцепни колела и едно отпред и две отзад опорни.


"Най-мощният тендерен локомотив, построяван в Европа въобще! С такава колоосна формула в света няма такъв друг локомотив!", обяснява Ангел Алексиев, машинист-инструктор в Локомотивно депо-София.


Машината е кръстосвала жп линиите у нас до 1968-ма, когато е угасена. В депо-София на машината за две години като огняр е работил поетът Никола Вапцаров. Възстановяването на ценния звяр започва през април, а работата е изключително тежка.


Заради огромната си сила може да тегли по големи хълмове. За реставрация чакат още много от събратята на „Баба Меца”.


По-голямата част от историята на парните влакове у нас е нарязана за скрап. Остатъците от нея са оставени на произвола на съдбата. Разграбвани от крадците на метали.  Оцелелите до днес славни някога локомотиви са в ръцете на БДЖ и държавата, за да може реликвите да бъдат запазени за идните поколения.


Повече по темата гледайте във видеото.