"Нова" отбеляза ръст на приходите си от общо 26% спрямо същия период на 2013 г.

След като преди три седмици тук стъпи голяма компания като Nielsen (международна компания за маркетинг и медиа проучвания, която купи 51% от агенцията за рейтинги "Медиарисърч" – бел. ред.),  картината и динамиката на българския пазар се променя напълно, казва Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" в интервю за "Капитал". Той определя стъпването на Nielsen на българския пазар като голяма новина.

 

"За пръв път в България започва да работи рейтингова агенция, която е собственост и е контролирана от един от световните лидери в този бизнес – измерването на телевизионна аудитория. За мен това е важна новина и би трябвало тя да е такава за всяка рекламна агенция, за всеки рекламодател и телевизия на този пазар", отбелязва Щосел.

 

Той допълва, че MTG, и в частност до "Нова", винаги са били последователни в действията и посланията си, свързани с измерването на телевизионната аудитория. 

Още по темата

 

"Винаги сме твърдели, че една такава система трябва да бъде притежавана от световен лидер с доказан авторитет. Да бъде надеждна, да разполага с най-новата и модерна технология, която да може да измерва кросмедийни кампании – телевизия и интернет. Да може да ни предоставя данни за медийно потребление на допълнителни екрани - лаптопи, таблети, мобилни устройства. Защото навиците на аудиторията се променят, пазарът също. Модерна пийпълметрична система ще позволи на рекламодателите да оптимизират своите кампании за различните видове медии", казва главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп".

 

По думите му тази инвестиция на Nielsen е много добра новина за бъдещото развитие на пазара, защото установява 100% доверие в данните.

 

"Сигурен съм, че сега много играчи на пазара ще преосмислят решението си с коя агенция да работят, защото вече е трудно да обясниш защо не работиш с компанията, световен лидер (с 6 млрд. долара оборот). CME (компанията собственик на bTV - бел. ред.) в Чехия работи с тях, а техният главен акционер (Time Warner), мисля, също ще работи с Nielsen в САЩ", посочва Щосел.

 

Той отбелязва, че гледа с усмивка, когато някой се опитва да разпространява информация, че смяната на рейтинговата агенция е "проект на "Нова", тъй като Nielsen е компания със световна репутация, листвана на Нюйоркската фондова борса, и трябва да й се отдаде заслуженото доверие.

 

"По отношение на това дали има риск - не смятаме, че има риск. Всеки маркетингов директор или директор на рекламна агенция, когато отидат при шефовете си и кажат, че рейтингът според Nielsen е X - Y – Z, техните мениджъри ще го възприемат веднага като факт, защото нямат никакво основание за съмнение. За да може да се развива, рекламният пазар трябва да използва система, която да не се подлага под съмнение от никого. Компания - световен лидер в тази област, гарантира на всеки точно тази сигурност", допълва Дидие Щосел.

 

Той съобщи също, че през септември Nielsen ще публикува резултатите от одит, който правят на пийпълметричната система, за да се уверят, че тя отговаря на международните им изисквания и стандарти. „След стъпването на Nielsen на българския пазар вярваме, че решението ни за смяна на пийпълметричната система е било правилно, искрено се надяваме че този одит също ще го потвърди”, отбелязва Щосел.

 

По думите му в крайна сметка всичко отново опира до доверието. "То е най-важното нещо, с което трябва да се ползват пийпълметричните агенции. Ако трябва да бъда директен – да, имаме по-голямо доверие в международна компания с доказана репутация, която да измерва нашите рейтинги, отколкото в ГАРБ", категоричен е той.

 

"Няма да има никаква промяна на цените заради смяната на рейтинговата агенция, а и в момента сме на дъното на цените за тв реклама, ако гледате макроикономическите тенденции, както и търсенето и предлагането на рейтинг точки. Няма много на брой рейтингови точки, които да са останали непродадени, т.е. никой да не ги е взел, съответно няма много предлагане. А знаете, че то е свързано с това доколко хората гледат телевизия”, заявява Щосел.

 

По думите му в България броят на гледащите телевизия непрекъснато намалява. „От друга страна, младите хора прекарват много по-малко време пред телевизора, отколкото са го правили преди, и съответно повече онлайн – имаме преливане на аудиторията към онлайн, където младите и проактивни зрители успяват да гледат телевизия с известно закъснение и на различни устройства, по всяко време, да се осведомяват и т.н. Така че  предлагането по-скоро ще остане стабилно или леко ще се намали. Това се случва на всеки западноевропейски пазар", казва той и допълва, че развиващите се пазари в региона, към които спада и България, са в процес на самонастройка в посока да се подобряват, а външната среда очевидно не става по-лоша и това помага на търсенето.

 

Щосел изказва мнение, че търсенето може само да нараства, следователно и цените може да се увеличат - по отношението на тв пазара. "По отношение на интернет - търсенето ще продължи да нараства. Ние като група се развиваме доста стабилно в интернет. Някои може би губят, но важното е, че все повече и повече рекламодатели виждат, че интернет е много мощно средство за достигане до аудиторията, която е по-млада и по-различна като навици", казва Дидие Щосел.

 

Той коментира, че финансовите резултати на MTG и "Нова броудкастинг груп" за първото полугодие на 2014 са много добри - "Нова" отбеляза ръст на приходите си от общо 26% спрямо същия период на 2013 г.

 

"Ако погледнете развитието на рекламния пазар през тази година, през първата половина на 2014 г., според нас рекламният пазар не се е променил – запазва същите нива, както първите шест месеца на 2013 г. Добрата новина все пак е, че пазарът на телевизионната реклама е стабилен (+/– 1%) и ако вземем само търговската реклама и извадим рекламните кампании, финансирани от държавата (миналата година имаше много сериозна кампания за дигитализацията), той дори отчита ръст.

 

„Смятам, че телевизиите са добър индикатор как се развива икономиката. Ако компаниите имат добри резултати, маркетинг директорите се чувстват спокойни да инвестират повече в реклама. Тези данни корелират много добре с цифрите, които виждам и в продажбите на дребно – самите вие сте видели, че през първите шест месеца на годината те са добри - има нарастване между 2 и 5%. Както казах, има ръст и в търговската реклама", посочва Дидие Щосел.

 

На въпрос дали очаква предстоящите избори да повлияят на рекламния пазар, той отговаря, че вярва, че новото правителство ще е в състояние да успокои нещата и да даде увереност на хората, че в България отново може и трябва да се инвестира.

 

"Аз съм твърд привърженик на еврозоната и влизането в нея през 2020 трябва да бъде една от основните цели на България. Това, разбира се, ще изисква доста подготовка, правилно управление и настройки през следващите 5-6 години. Трябва да се даде надежда на хората и страната.

 

"Еврозоната дава много възможности, тези възможности трябва да се използват, за да се развие инфраструктурата на България. Представете си през 2020 да са готови магистралите до Белград, Букурещ, Солун и Истанбул. Разликата ще е огромна. Това може много да развие потенциала на икономиката. Вие говорите често с ирония за магистралите, но те водят инвеститорите тук.  Независимо дали са местни или чуждестранни. А пък те създават работни места. Ако имате работа, ще можете да се грижите за семейството си по по-добър начин. Да изпратите децата в по-добри училища и т.н. За мен това е много важно, използването на възможностите на ЕС за подобряване и развитие на инфраструктурата. Ако се направят промени в управлението в смисъл на създаването на дългосрочни цели и програми, промяна и развитие на компетенциите има много реални шансове да се успее", казва главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп".

 

Според него е добра идеята за регистър за собствеността на медиитекойто да проследява акциите им до физическо лице. "По принцип медиата трябва да декларира откъде идва финансирането й. Това е добра идея и може би догодина с новия парламент това може да се обсъди и да се случи", казва Щосел.

 

"Когато ме питат какво е независима медиа, винаги казвам, че независимата медиа е печелившата медиа. По дефиниция, когато предлагаш съдържание и услуги на рекламодатели, кабелни оператори и т.н., самият ти в края на уравнението си на печалба. Затова ние се чувстваме толкова добре да сме независими. Ако допуснеш да си спонсориран по някакъв начин, трудно можеш да си независим.

 

"По отношение на независимите медии стабилните акционери са много важни, защото те определят политиката на съответното издание. Например MTG и Time Warner са стабилни компании", отбелязва Дидие Щосел.

 

Цялото интервю с Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп", може да прочетете ТУК.