Те са на 39 светлинни години от нас

Три планети, подобни на Земята и потенциално обитаеми, са открити извън Слънчевата система. Звездната система се намира в съзвездието Водолей. Триото е на около 39 светлинни години от земята в орбитата на звездата-джудже Трапист-1. Това позволява проучването на атсмосферите им със съществуващите технологии. Размерите им са подобни на земните и имат голям потенциал да са кандидати за извънземен живот. За новото откритие учените са използвали малък роботизиран телескоп, инсталиран в Чили.

„За сравнение един от телескопите в НАО Рожен е двуметров. Димаетърът на огледалото на телескопа, открил планените е 60 сантиметра. Което показва, че малки телескопи, поставени на подходящо място може да се прави сериозна наука”, обяснява д-р Владимир Божилов, астрофизик, главен редактор на списание "ВВС Знание".

„Трябва да дадем отговор сами ли сме във Вселената, в цялата тази необятна сиситема! Дали Земята е единствена? Тази звезда е с размерите на Юпитер, така че откриването на такива джуджета и планети е много трудно. На път сме да разберем сами ли сме във Вселената като цяло. За атмосфера ще трябва да почакаме. В момента е много трудно това да се докаже. Колкото по-маломасивни са едни звезди, по-малки от Слънцето, толкова по-дълго живееят. Едно кафяво джужде може да живее от 80 до 100 милиарда години, за разлика от Слънцето, което живее до 15 милиарда години”, разказва Николай Петров, директор на Националната астрономическа обсерватория Рожен.

В момента виждате визуализация на откритите планети, изготвена от Европейската космическа обсерватория. Те обикалят около звезда джудже, която е свръхохладена. Масата й е около 10 пъти по-малка от тази на слънцето, а силата, с която свети – около две хиляди пъти по-малка.

„Може би някъде там има извънземен живот. Това е първата революция - дали има друг живот освен Земята? Рано или късно ние ще трябва да се пренесем от Земята на друго място. Тоест това може би е пътя към космическото оцеляване на човека”, добавя д-р Владимир Божилов.

Температурата, размерът и съставът на тези нови планети ги доближава много до Земята. За сто процентова гаранция обаче уреди трябва да бъдат изпратени на 40 светлинни години.

„Професор С. Х. и руския милиардер Ю. М. смятат с помощта на наносонди да стигнат до най-близката звезда до Земята, която е на 4 светлинни години. Ако всичко е наред ще стигнат там за 20 години. Или за да стигнем за 40 светлинни години ни трябва 10 пъти повече време”, казва още д-р Владимир Божилов.

Сегашното откритие на земеподобни обекти не е първото. През 2013-та  две малко по-големи от земята планети, разположени на 1200 светлинни години от слънчевата система, бяха установени от НАСА.

„До края на 2018-та, а може и тази ще разберем има извънземни на тези три планети! Ако има, ще има революция в науката и биологията”, предрича д-р Владимир Божилов.