Това сочат отчетите на партиите и инициативни комитети пред Сметната палата

5,5 милиона лева са изхарчили партиите и инициативните комитети за агитация за президентския вот. Общата сума пресметнахме от отчетите им, които публикува Сметната палата.

По темата

От общо 21 участници в изборите - партии, коалиции и инициативни комитети, 20 са представили отчети. Само Инициативен комитет „За Бисер Георгиев Миланов“ не е изпълнил това свое задължение, заради което подлежи на глоба от 2000 до 10 000 лева.

Най-много пари за реклама са дали от ГЕРБ. От там са похарчили над 1,7 милиона лева за рекламни материали, телевизионни видеоклипове, транспортни разходи, възнаграждения и други.

Втората скъпа кампания е тази на Инициативния комитет, издигнал новоизбрания президент Румен Радев. За неговата кампания са похарчени повече от 920 хиляди лева.

Трети по харчове са Реформаторите, въпреки че останаха доста по-назад в класацията. Те са изхарчили със 100 000 по-малко от Инициативния комитет на Румен Радев за агитация. Третите в президентската класация - Обединените патриоти, са изхарчили около 450 000 лева.

Сметната палата започна одит на участниците във вота за случаите, когато декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания са над 1000 лева. По предварителни данни всички надхвърлят тази сума.

Сметната палата извършва одит на даренията, на предоставените вещи и услуги за безвъзмездно ползване, за това дали е предоставена декларация за произход на средствата, когато те надхвърлят една минимална заплата, по банков път ли са постъпили и извършени приходите и разходите над 1000 лева и подадена ли е в срок информацията за публикуване в Единния регистър по Изборния кодекс по време на предизборната кампания.

Под лупа ще се гледа и дали има съответствие между размера на дарените или предоставени средства от физически лица и размера на доходите им, когато средствата са в размер на повече от 1000 лева.

Експертите ще следят и за спазването на забраните за финансиране и подпомагане на предизборната кампания; съответствието на отчетените разходи с установените от извършените проверки; спазването на определените от Изборния кодекс ограничения на общия размер за финансиране на кампанията.

Отчетите са публикувани в Единния регистър по Изборния кодекс, достъпен през интернет страницата на Сметната палата на адрес: www.bulnao.government.bg. След кликване на БАНЕРА ВЛЯВО на страницата, се избира „2016 г.“ , „Избори за президент и вицепрезидент на Република България на 6 ноември 2016 г.“, „Регистрирани участници в ЦИК“, избира се съответният участник, клика се на „данни“, след това на „финансови отчети“ и на „кламерчето“.)

Редактор: Маргарита Стоянчева