За двудневното си посещение в Брюксел той се отказа от правителствения "Еъбръс"

Първа официална визита на президента Румен Радев. Държавният глава заминава на двудневно посещение в Брюксел. Програмата му предвижда срещи в Европейската комисия и Европарламента, както и в щаб квартирата на НАТО. Вместо с правителствения "Еърбъс", до белгийската столица президентът и делегацията му ще летят с военно-транспортния самолет "Спартан". 

СНИМКИ НА САМОЛЕТА ПРИ ПЪРВОТО ПЪТУВАНЕ НА ПРЕЗИДЕНТА ЗАД ГРАНИЦА ВИЖТЕ ТУК

Флотата на „Авиоотряд 28“ предлага големия пътнически лайнер „Еърбъс А319“ и по-компактния „Фалкон 2000. А от Военновъздушните сили, които президентът Румен Радев познава повече от всеки друг, за подобно пътуване има военнотранспортен самолет „Спартан“.

Поглед към българския „Еър Форс 1“. Нищо повече от пътническите самолети, които ползват авиокомпаниите за граждански полети. Разполага с около 150 места в зависимост от модификацията. Лети на височина 12 000 метра и развива скорост от 900 километра в час.

По темата

Правителственият „Фалкон“ е далеч по-малка машина. Може да се издигне на 14 хиляди метра височина, максималната му скорост е 890 километра в час, но пък разполага с едва около 20 места за пътници.

Военнотранспортната машина „Спартан“ няма нищо общо с лукса на останалите самолети. Обикновено транспортира военна техника или пък се използва за парашутни скокове и други специални мисии. Интериорът му е по-семпъл и направен така, че лесно да може да се променя съобразно мисията. При пътнически полети в Спартана могат да се наредят максимум 60 седалки. Максималната височина, на която лети е 9 хиляди метра, а максималната скорост – 600 километра в час.

 
Разстоянието от София до Брюксел е около 1800 километра. С "Еърбъс"-а и "Фалкон"-а това разстояние се прелита за около 2 часа. Спартанът обаче е по-тромав и ще го вземе за 3 часа при максимална скорост.
 
Според производствените характеристики на всеки самолет, еърбъсът харчи най-много – 5 литра гориво на километър полет. Спартанът – 3 литра на километър, а фалконът – 2 литра. Тоест от София до Брюксел най-скъп би бил полетът с еърбъса, тъй като ще изгори 9000 литра, докато за същото разстояние разходът на спартана ще е 5400 литра, а фалконът – само 3600 литра.
 
Очевидно е, че най-евтиното пътуване предлага малкият правителствен фалкон. Конкретно за тази визита обаче, той отпада като вариант, тъй като е прекалено малък за делегацията на Радев. Затова вероятно е предпочетен полета със „Спартан“.

"Със „Спартан“ в по-стартански условия ще се пътува. Той е военнотранспортен самолет, но се използва и за други цели. Самолетът е доста по-икономичен. И така, ще пътуваме в по-стартански условия. Няма нищо страшно", обясни в предаването "Комбина" Елена Йончева, прессекретар на президента Румен Радев

"800 долара е по-евтино с военен самолет. Те се използват за далечни разстояния заради малкия разход на гориво. Причината е заради витлата в летателната машина. Президентът Румен Радев ще взема решение с какъв самолет ще пътува", заяви Ангел Борисов – бивш главен авиоинспектор.

Повече по темата гледайте във видеото.