Коментар на депутатите Дора Янкова от БСП и Александър Иванов от ГЕРБ

"Министерски съвет сбърка с внасянето на тези изменения в Закона за местните данъци и такси и по процедурата, и по начина, по който го направи. Членовете на парламента от управляващата коалиция можеха да поправят правителството". Това заяви в ефира на „Здравей, България” депутатът от БСП Дора Янкова.

Според нея предложението за повишение на данъците е несправедливо предизвикателство към социалната справедливост и чувствителност на българските граждани. Тя цитира данни, според които, около 4 130 000 автомобили са регистрирани в  КАТ, като само 150 хиляди от тях са нови.

Кметове се обявиха срещу президентското вето за данъка на старите коли

„Избърза се с този законопроект, предизвика се обществото и то реагира справедливо, защото в Конституцията е записано, че данъците са според имуществото и доходите, където трябва да има социална справедливост и баланс”, смята Янкова.

ОТХВЪРЛЕНО ВЕТО: По-високият налог за старите автомобили остава

Александър Иванов от ГЕРБ обясни, че с промените се дава възможност на общините да решат в каква част и кои коефициенти във формирането на данъка за колите да използват. „Запазва се имущественият компонент при формирането на данъка на автомобилите, които и за в бъдеще ще бъде по-новите автомобили, по-мощните, по-скъпите, да плащат по-голям данък. Въвежда се новият екологичен компонент, който от 2005 година, т.е. стандартите „Евро 4” и нагоре, т.е. това са автомобили на 13 години и по-нови, които ще ползват преференция”, добави депутатът.

По думите на Иванов общините вече са обявили, че ще използват минималните ставки при формирането на компонентната за екологичен и икономически стандарт при формирането на данъка. „И сега в България, един и същи автомобил, еднакви конски сили, има девиация в пътния данък и това е според преценката на общините”, каза още Иванов.

„Справедливо е замърсителят да плаща. Ние сме за здравето на хората, за по-чистия въздух и да се опитаме да научим хората да си правят сметките в по-дълго време.  Това е цената, за да не се превърнем в бунището на Европа от автомобили”, обясни Александър Иванов.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни.  За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.