Темата коментираха финансистът Владимир Каролев и бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев

Министерството на транспорта обяви, че конкурсът за концесия на Летище София е спечелен от консорциума „Софт Кънект”. От БСП критикуваха някои параметри по сделката и бяха против отдаването на аерогарата на концесия от самото начало.

„От тук нататък трябва да се помисли сделката и договорът, който ще се сключи, да бъдат в интерес на българските граждани и на авиацията. На държавата трябва да й е ясно какво иска от концесията”, коментира бившият министър на траспорта Петър Мутафчиев. 

„Процесът беше изключително публичен и всеки може да намери в интернет документите за концесията. Моите очаквания бяха надминати. Таксите, както и инвестициите, са много по-големи от очакваните. Ако сравним нашия процес за концесия с този за летището в Белград, бихме могли да видим, че концесионните такси тук са по-високи от тези, които ще се предложат за аеропорта там. Най-голямата печалба в историята на Летище София за 2018 г. е 12.6 млн. лв., а само първата такса, която трябва да плати концесионерът, е 550 млн. лв. За мен това е много позитивна новина. Трябва държавата да подпише така договора, че да няма възможност концесионерът да се измъкне от ангажиментите си”, посочи финансистът Владимир Каролев.

Властта и опозицията в спор за отдаването на столичния аеропорт

На въпрос нямаше ли възможност държавата да управлява сама летището, така че да печели, двамата експерти отговориха: „Никъде в големите държавни предприятия не се налага системата на избор на мениджмънт за управление на предприятията. Така, както едно частно предприятие може да намери своите мениджъри, така и държавата може да направи същото. БСП възрази на концесията, защото не беше ясно какво цели държавата с нея. Ако е само добро управление, то тогава защо трябва да сключваме концесия?”, коментира Петър Мутафчиев.

„На теория е възможно държавата да управлява добре едно дружество, на практика в България това почти не се е случвало досега. Летището е било под различно политическо управление, но резултатите са едни и същи – абсолютно незадоволителни”, допълни Каролев.

Нов терминал, карго и паркоместа – част от офертите за концесията на Летище София

В студиото на „Плюс-Минус. Коментарът след новините” беше коментирана и темата за погасяването на дълговете на БДЖ с концесионните такси от летището.

„Има такова решение, но то все още не е облечено в закон. В разпоредбите пише, че всички средства, които идват от концесионни такси влизат в т.нар. „сребърен фонд”, добави Владимир Каролев.

Повече по темата гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.