От съсловната организация настояват да се въведе потребителска такса за децата

Лекарският съюз поиска по-високи цени на повече от 200 клинични пътеки. При преговорите за нов рамков договор съсловната организация ще настоява да се намали обемът на хоспитализациите, откъдето биха могли да дойдат средствата за увеличение.

Според изчисленията скокът може да бъде с около 18%.

Медиците предлагат поне 30% от приходите на болниците да отиват за заплати на персонала.

От съсловната организация настояват да отпадне и 24-часовото разположение на личните лекари, както и да се въведе потребителска такса за децата. Идеята е тя да е 1 лев, а остатъкът да се покрива от държавата, както е при пенсионерите.

Парламентът прие на първо четене бюджетите на НЗОК и ДОО за 2020 г.

Идеята за такса за децата пациенти не се приема добре от родителите, които посещават педиатри. „Според мен не е добре да има такса, защото смятам, че държавата трябва да направи достатъчно. И без това децата са доста малко като бройка и трябва да се грижим за здравеопазването. Още повече, че родителите си плащат така или иначе здравни и социални осигуровки”, каза Емилия Енчева.

„Колегата, които изповядва тази специалност и работи по цял ден – той също има съответните разходи, а не получава потребителска такса. Несправедливо е да се прави социална политика, за сметка на лекарския труд”, посочи д-р Иван Маджаров, председател на БЛС.  

Според д-р Мария Славчева, която е с над 30 години стаж, подобна такса би помогнала при преценката на самите родители колко често и за какво да посещават педиатър с децата си.

„Когато има въведена такса, винаги има намаляване на честотата на прегледи, които са ненужни. Ние нямаме вариант, в които да урегулираме прегледите. Нямаме разговор по телефона на родителите с медицинско лице, което да изясни анамнезата и да прецени дали прегледът трябва да бъде днес или утре”, коментира д-р Мария Славчева.

Повече или по-малко пари ще доплащат пациентите в болниците?

Лекар посочи, че 24-часовото разположение на пациентите и в момента е решено с кабинети за неотложна помощ.

„Те сключват договор с неотложна помощ, която е незнайно къде, а пациентите продължават да разчитат на тях, защото им е казано, а и ние всички знаем, че първо трябва да потърсиш личния лекар”, добави д-р Николай Брънзалов от БЛС.

От Лекарския съюз настояват грижата за пациентите да бъде разпределена между личния лекар и лечебните заведения, които работят 24 часа. 

Репортер: Деян Герговски

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.