Маларийните комари и техните най-близки роднини са се научили да „виждат“ топлината на човешките и животинските тела с помощта на рецептори, които други насекоми използват, за да защитят тялото си от хипотермия. До този извод са стигнали генетици, чиято статия е публикувана от научното списание Science, пише агенция "Фокус".

Таралежите във Великобритания също може да пострадат от Brexit

"Комарите пренасят инфекции, които са причина за смъртта на повече от 700 хиляди души всяка година. Тези насекоми използват топлината, за да намерят своите жертви. Учените са доказали, че предците на комарите са придобили тази способност по време на прехода към нова" диета ", като коригират рецептора, който техните близки роднини са използвали за защита от студа ", отбелязват изследователите.

Комарите намират жертви по няколко начина едновременно. Първо насекомите изчисляват своето положение чрез излишъка на въглероден диоксид във въздуха, а след това използват топлината на тялото, както и молекулите пара и млечна киселина, които присъстват в потта на хора и животни, за да изберат точка за ухапване.

Откраднати мигове от живота на животните (ГАЛЕРИЯ)

Надявайки се да създадат средства, които да плашат насекомите или да ги накарат да игнорират хората, биолозите отдавна изучават как действат миризмите на комари и термичното им зрение. През последните години тези изследвания придобиват особено значение поради факта, че комарите стават все по-устойчиви на химикали и капани.

Генетиците от Харвард и техните колеги се заинтересуваха от това как африканските маларийни комари (Anopheles gambiae) са се научили да „виждат“ топлината, която се излъчва от телата на жертвите им и да я разграничават от други източници на инфрачервено лъчение.

Термовизьора на комарите

Учените отдавна се опитват да открият термовизьора на тези кръвосмучещи безгръбначни, но всички известни гени, които насекомите и гръбначните животни използват за измерване на околната температура и за да избегнат прегряване, не играят подобна роля при комарите. Блокирането и отстраняването им не се отразило върху способността на преносителите на маларията да намират нови жертви.

ТРОГАТЕЛНО: Фермер спаси замръзващо бебе опосум от опожарената си къща (ВИДЕО)

Авторите на статията подходили към този проблем по друг начин, отчитайки, че мухите Drosophila, далечни роднини на комарите, имат друг тип рецептор, който им помага да се избегнат хипотермия. Това доведе изследователите до идеята, че комарите са се научили да „виждат“ топлината с помощта на такива клетки.

Генетиците са проследили как се променя поведението на Anopheles gambiae, ако гените, отговорни за работата на три подобни рецептора, IR21a, IR25a и IR93a, бъдат отстранени от генома им. Експериментите показаха, че ролята на "термичен образ" на комари се играе от IR21a рецептори, които покриват значителна част от антените за насекомите.