Плановете предизвикват множество спорове

Германия и Франция ще дадат милиарди евро, за да спасят големи компании като „Луфтханза“ и „Рено“. Плановете за помощ обаче предизвикват много спорове, защото държавите ще налеят милиарди в частни компании, без да получат контрол върху управлението им и респективно - харченето на парите.

Германия и „Луфтханза“ са се договорили. Това написа ДПА, като се очаква федералното правителство да даде 9 милиарда евро, за да спаси авиокомпанията."Не мога да съобщя детайли, защото споразумението не е окончателно, както разбирате", каза канцлерър Ангела Меркел.

Бизнесът и синдикатите със сближени позиции за мерките срещу кризата

Сделката предизвиква много въпроси. Зелените и партия Линке питат защо се наливат милиарди от парите на данъкоплатците, за да се спаси компания, чието управление си остава частно. От друга страна Европейската комисия трябва да даде разрешение за подобна сделка. Тя предвижда Германия да купи над 20 процента от акциите на Луфтханза. Въпросът е противоречи ли такава държавна помощ на европейските закони.

Каракачанов: Намаляването на ДДС за ресторантьорите цели не само да помогне на сектора, но и да го изсветли

И във Франция ще спасяват редица концерни. 5 милиарда евро ще бъдат налети в Рено. Компанията иска огромен заем, гарантиран от държавата. Обществото очаква ако държавата се съгласи, да поиска от автомобилния гигант  гаранции, че няма да има съкращения. Но правителството не е готово да направи такова искане. "Няма да правим бомбастични обещания пред микрофоните в студиата. Мога да кажа: "Изисквам Рено да не затваря фабрики и да не прави съкращения. Това ще превърне компанията в по-слабо конкурентноспособна. И след две или три годии ще трябва да затварят заводи, защото не сме им позволили да се реформират", каза финансовият министър на страната Бруно Ле Мер.

Слуховете в пресата са, че „Рено“ може да затвори голямата си фабрика край Париж, което би оставило хиляди без работа.

 

 

А късно вечерта Германия обяви сделка за спасяването на Луфтханза. Ще бъдат налети 9 милиарда евро държавни пари в авиокомпанията. Срещу това държаватаполучава 20 процента от собствеността.  Това е най-голямата операция за спасяване на компания, откакто започна пандемията. Обявяването на новината изстреля акциите на Луфтханза с над 7 процента нагоре само за един час. Обявената сделка изисква одобрението както на акционерите на Луфтханза, така и на Европейската комисия. Германия твърди, че ще остане собственик на 20-те процента за кратко. По това време ще бъдат намалени заплатите на шефовете на компанията и дивидентите за акционерите.

"Сделката позволява 135-те хилдяи служители на Луфтханза да преминат през тези трудни времена, в които се оказахме всички ние. Смятаме, че решението е най-доброто както за нуждите на комапниите, така и в интерес на данъкоплатците. Луфтханза е стабилна компания, която изпадна в затруднение не по тяхна вина, а заради коронакризата‘, каза финансовият министър Олаф Щолц,

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.