Калифорнийски молекулярни биолози отървали мишки от аналог на болестта на Паркинсон, използвайки генна терапия, блокираща работата на ген, който пречи на образуването на нови неврони в увредените области на мозъка им. Статията, описваща изследването, е публикувана в „Nature“, пише БГНЕС.

ЕС планира да затвори границите си за САЩ, половината щати - с увеличение на случаите

"В продължение на много десетилетия наши колеги неуспешно разработват различни методи за създаване на неврони, подходящи за експерименти или за борба с невродегенеративни заболявания, използвайки стволови клетки и други подходи. Бяхме много изненадани, че успяхме да създадем толкова много нервни клетки, използвайки толкова проста техника", казва един от авторите на изследването, биологът от Калифорнийския университет в Сан Диего Сяндун Фу.

Болестта на Паркинсон се развива в резултат на унищожаването на така нареченото черно вещество в мозъка - специален отдел, който генерира допамин, хормонът на удоволствието и го насочва към двигателните центрове в дълбоките слоеве на мозъка. Унищожаването на черното вещество води до факта, че човек започва да се движи лошо, не може да поддържа равновесие и изпитва болка при движение.

Както е при много други невродегенеративни заболявания, учените все още не разбират напълно същността на развитието на болестта на Паркинсон и не знаят как може да се излекува или поне да спре развитието й. Съществуващите лекарства, като стимулатори на допаминовите рецептори, могат само да потиснат някои от симптомите в ранните етапи на развитие, а също така да имат сериозни странични ефекти.

Белгиец създава защитни маски със снимка на носещия ги (СНИМКИ)

Фу и неговите колеги са разработили и изпробвали първата експериментална терапия, която може да потисне развитието на болестта на Паркинсон. В хода на своето проучване те изследвали различни гени, които контролират развитието и растежа на нервните клетки и различни помощни мозъчни тела, които подхранват и защитават невроните.

Всички тези клетки се формират от едни и същи „заготовки“, но след раждането на човек процесът на образуване на нови неврони почти напълно спира, с изключение на обонятелния епител и някои други области на мозъка. Учените отдавна се опитват да открият гени, които играят ролята на своеобразен „стоп-сигнал“ за този процес, но досега не успяваха.

Калифорнийските биолози са открили как да заменят мъртвите нервни клетки с помощта на специфичен ген. Въз основа на това откритие биолозите се опитали да излекуват болестта на Паркинсон, експериментирайки върху мишки, чието черно вещество е частично унищожено от токсините.

Това ли е бъдещето на фитнес залите? (ВИДЕО+СНИМКИ)

Както показали последващи наблюдения, тази генна терапия превърнала малка част от астроцитите в неврони, което довело до увеличаване на броя на клетките в черната субстанция с 30% и потискане на характерните симптоми на болестта на Паркинсон.

Според изследователите мишките оставали здрави през целия остатък от живота си, което не било характерно за гризачите от контролната група, загубили подобен брой неврони от черното вещество. Фу и неговите колеги се надяват, че скоро ще могат да започнат клинични изпитания на тази терапия за лечение на доброволци, след като приключат всички експерименти с мишки и други животни.