Как ще се финансира въздушното спасяване, запита Георги Гвоздейков

Служебното правителство закри дружеството, което трябваше да закупи т.нар. въздушни линейки. Мотивът е, че за 6 месеца дружеството не било свършило нищо и е създадено в края на мандата на бившия премиер Кирил Петков. Георги Гвоздейков - директор на държавното дружество „Хелимед Сървисис“, ръководещо проекта за медицинска помощ по въздуха, твърди, че не е така. Вижте различните гледни точки в предаването „На фокус”.

Нуждата от въздушни линейки в страната ни е от години. Майка на пострадал в планината разказа как синът й преди години е транспортиран по склона на ръце до линейка, след което той е прехвърлен от една болница в друга. „Според лекарите безвъзвратно загубения златен час доведе до фаталния изход”, разказа майката.

На въпроса защо България няма медицински вертолет настоящият здравен министър Асен Меджидиев заяви, че отдавна е чувал, че България ще има вече медицински вертолет.

„В България всеки бранш се контролира от икономическа групировка, съответно политическа сила. Анализът, който съм си правил през годините, ме кара да мисля така”, заяви Георги Гвоздейков.

Относно закриване на дружеството, водено от него, той препоръча институциите да научат закона. Обясни, че са имали създадени екипи за медицинските вертолети – 2 екипажа пилоти, двама инженери и екип, който да поддържа летателната годност. Работа на МЗ е да осигури възможността къде да има да кацнат хеликоптери, обясни Гвоздейков.

Според Асен Меджидиев дружеството не е осигурило хеликоптерните площадки, хангари за съхранение на медицински вертолети. И двете страни – и държавата, и дружеството се обвиняват в липса на комуникация и изясняване на необходимите задачи. Създадена е група с експертиза, които да подготвят необходимата инфраструктура за организация на въздушния медицински транспорт, уточни здравният министър.

Гвоздейков запита как ще се финансира спешната медицинска помощ по въздуха. Здравният министър обясни, че държавата ще я плаща.

„България няма приет бюджет за 2023 г. Тази година със сигурност няма да кацне първата въздушна линейка. Кой нормален производител в света, който произвежда хеликоптери, може да произведе за 6 месеца такава машина”, запита Гвоздейков. Според здравния министър има подписан договор, в средата на годината ще имаме два хеликоптера.

Целия разговор гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook