Режисьорът Павел Веснаков разказва повече за новия си филм - „Безветрие“, който участва във фестивала
В студиото на социална мрежа гостуваха режисьора Павел Веснаков и изпълнителният директор на София Филм Фест Мира Сталева. Те разказаха повече за най-интересното, което зрителите ще могат да видят на фестивала
За новата българо-италианска продукция „Безветрие“ и София Филм Фест
„Темата в „Безветрие“ ме вълнува силно. В него, освен че става дума за едно завръщане у дома, стандартна тема, разглеждана много пъти в киното, интересното в него е подхода към тази тема. Искам да предложа на зрителите нещо ново като изживяване, докато се сблъскват с този проблем. Докато финализирах сценария се водех от мисълта на една американска поетеса Луиз Глук: „Виждаме света само веднъж – в детството си. Всичко друго да спомени!“ Сюжетът се фокусира върху това какво се случва, когато нямаш спомени от детството. Когато моментите, в които си се формирал като човек, всъщност са една черна дупка, която седи пред теб. Тя може да бъде напълнена както с нещо позитивно, така и с нещо негативно. Това завръщане в родния град на главния герой във филма се занимава с неговата среща с миналото му, което той не познава. Опознавайки миналото, той започва да опознава неща за себе си, в момента, в който се намира. Сглобява картината през чуждите разкази. Един от главните герои във филма – бащата на главния герой, всъщност е мъртъв и ние разбираме за него от думите и спомените на хората, които са го познавали. Главният герой в „Безветрие“ не е актьор, но се справя впечатляващо с ролята. Хубавото на авторските филми е, че човек има това право – да взима такива смели и на моменти радикални решения, които носят една определена емоция. Огнян Павлов, който играе главната роля във филма, е изключително талантлив музикант. По-известен е като Fire. Участва във филма главно заради харизмата, която носи и заради високата емоционална интелигентност, която притежава. Също заради интересния личен живот, който има. На базата на всички тези компоненти реших да му предложа ролята. Не сме правили кастинг и проби. Беше емоционално решение.“
„Ще изненадаме публиката с прекрасно българско кино. Тази година имаме много добри български филми. „Безветрие“ е в основния конкурс. Там са и „Плът“ на Дими Стоянович и „Пакет вечност“ на Магдалена Илиева, „Триумф“ на Петър Вълчанов и Кристина Грозева – в Балканския конкурс и „Тихи наблюдатели“ на Елица Петкова – в документалния конкурс. Няма как да не спомена и филма „Безсрамните“ на режисьора Константин Божанов. Представлява индийска история, заснета в Непал с швейцарски и френски пари, българска ко-продукция. Това беше един от филмите, селектирани в Кан миналата година и взе награда за най-добра актриса. Това е голямо признание, защото до този момент индийска актриса не е получавала такава награда. Имаме над 50 български филма в програмата на фестивала. Публиката ще може да преживее цялото многообразие на различните подходи на нашите режисьори. Имаме много добри филми, те са разпознати на най-големите кинофоруми като тези в Кан, Берлин, Венеция, Сан Себастиян. Това трябва да предадем към българската публика. Публиката по света гледа българските филми“, споделя Мира Статева.
Относно това как световното кино присъства на София Филм Фест е важно да споменем Шон Бейкър. Защото, когато го доведохме преди няколко години с „Проекта Флорида“, той не беше разпознаваемо име в България. А след това спечели 4 награди „Оскар“. Казвам това, защото дори непознати за зрителите имена на режисьори или актьори, те са част от процеса, който създава качественото кино. Наградите не са всичко. Те са субективен фактор. Това не е и Олимпиада, в която да скачаме по-далече или да препускаме по часовник. Наградите са едно разпознаване в конкретния момент на майсторството на целия творчески екип. Разбира се, че имаме нужда от тях и от червените килими – те са неизменна част от празника. Трябва да спомена и други големи имена като Уберто Пазолини, филма „Завръщане“ с Жулиет Бинош, един от големите майстори на чешкото кино Богдан Слама, Мохамад Расулоф с филма „Семената на свещената смокиня“, номиниран за „Оскар“ за чуждестранен филм. За мен той е й най-силният филм за изминалата година. Дани Станович също ще бъде при нас с новия си филм. Ще има и млади режисьори, които правят своя първи или втори филм. В документалния конкурс има филм за Фрида Кало, „Антидот“ с българския журналист Христо Грозев“, допълва Мира Сталева.
NOVA e медиен партньор на фестивала.
Редактор: Боряна Димитрова