Ако Брюксел реши, тези кутии може да се появят и на нашия пазар


Пушачите може да понесат още един удар. След забраната за пушене на закрито, Европейският съюз обмисля въвеждането на еднакви кутии, без търговски марки, а само със шокиращи снимки върху тях.

Както вече сме ви разказвали в Новините на Нова, такава мярка влиза в сила от тази зима в Австралия. Ако  Брюксел реши, тези кутии може да се появят и на нашия пазар.

Идеята за опростена опаковка се обсъжда за първи път в Нова Зеландия през 1989 година. Щафетата поема и Канада, но лобитата на големите марки бързо слагат точка. Австралийците ще са първи в света с подобна практика. В Европа на този етап се планира промяна в директивата за тютюневите изделия.

„Обсъждаме много възможности. Една от тях е въвеждането на еднотипна опаковка. Друга възможност, която разглеждаме е уголемяването на шоковите изображения”, разясни Антъни Грили - говорител на ЕК.  

Ефект от една такава инициатива се очаква най-вече сред младите пушачи. Колкото по-отблъскваща е опаковката на кутията с цигари, толкова по-малък е шансът нашите деца да посегнат към нея.

„А когато това се съчетае с една друга мярка, която се предлага в директивата – да бъде сведена рекламата до минимум и на местата, където се продават цигарите, да има само един списък с марките, тогава съчетанието ще е максимално добро”, на мнение е д-р Маша Гавраилова от Инициатива "Да върнем пълната забрана".  

Елементарната психология на цветовете е позната почти на всеки. И най-вече на хората, които стоят зад големите марки. Неслучайно за много от знаците на любимите ни продукти са похарчени космически суми. Подсъзнателно червеният цвят пробужда енергия и агресия, жълтия символизира интелекта, зеленият предразполага към спокойствие, а белият и нюансите към сиво се считат за скучни. Добрата цветова комбинация често може да ни накара да посегнем към един продукт.

„Децата копират това, което правят родителите, но шарените цветове определено привличат. Бялото е по-неутрален цвят”, така смята Ася Кръстева, която е майка на три малки деца. На нейните плещи лежи грижата да ги опази от пороците на съвремието. В това число и от тютюневия дим.

„Първо ще им обясня вредите от тютюнопушенето. Това е достатъчен аргумент. С баща им даваме добър пример като не пушим”, на мнение е тя.

Цигарените кутии в Европа най-вероятно ще са в бял цвят. Обсъждат се промени в стряскащите послания, както и варианти за шокови изображения, които да се сменят през определен период.

„Съчетанието на картинка с надпис е много по-въздействащо. А когато се въведе и опростената опаковка, ефектът ще е невероятен”, убедена е д-р Маша Гавраилова.

Повече гледайте във видеото.

Репортер: Николай Василковски