Критериите са различни във всяко училище и се избират от ръководствата

Училищата в страната вече приемат документи на първокласници. Оказва се обаче, че  част от критериите, по които се извършва приемът притесняват Комисията по дискриминация.

 

Критериите за прием в първи клас са различни във всяко училище и се избират от ръководствата. Предимство в класирането имат децата, които живеят в района на училището или родителите им работят на близо. Това е и поводът експерт в Комисията по дискриминация да смята, че така се ощетяват правата на другите родители и деца.

 

„Кои от критериите са дискриминационни според вас? Част от учебните заведения задължително изискват адресна регистрация, което според мен е много силно ограничение. Това поражда сегрегацията”, коментира Лало Каменов, експерт в КЗД.

 

Повече точки при класирането децата могат да получат и ако имат брат или сестра, които учат в същото училище.

 

„Тези критерии се прилагат само и единствено, ако има голям наплив на ученици, ако няма наплив на кандидати, не е необходимо да има абсолютно никакви критерии”, каза Диан Стаматов.

 

В столичното 119-то училище обаче само за една седмица вече са постъпили над 150 молби за прием.

 

„При възможност да бъдат записани 120, което предполага задължителна необходимост от критерии, които да отсеят възможността кои деца да учат тук”, каза Диан Стаматов.

 

Предимство в приема както в това, така и в други училища имат децата на служители в учебното заведение или такива със специфични потребности. Кампанията за прием в първи клас приключва през май, а до тогава се очаква молбите в училището да са между 350 и 500.

 

От Министерството на образованието отказаха да коментират казуса докато комисията по дискриминация не се произнесе. Очаква се това да стане в близките седмици.

 

Репортер: Мария Димитрова.