Дефлацията променя навиците на потребителите, показва статистиката

Харчим повече за цигари, отколкото за храна. Последните данни на статистиката показват и че българинът дава повече от половината от парите си за храна и за поддържане на жилището си.


От началото на годината т. нар. „дефлация” променя навиците на потребителите, показва статистиката. Потреблението на алкохол и цигари е нараснало с половин процент, само за август. Но тава е привидно, защото храните просто поевтиняват, казват специалистите. Така храната заема по-малък дял от общото потребление.


Какво пазарува българинът най-вече в края на лятото? Има съществено намаление на консумацията на хляб, тестени изделия, зеленчуци и мляко, показва изследване на потребителската кошница на българина. Питаме ветерана. На своите 94 години Цачо се е научил да пазарува според предпочитанията си.


„Мляко, прясно и кисело взимам всеки ден, обезателно”, казва Цачо Беров. Възрастните хора с установени навици от години. „Най-много зеленчуци и местни продукти. Хляб, хранителни продукти, зеленчуци, когато има”, допълва Цачо.


Цените на основните храни, в страната падат. Същото е и при дрехите и обувките, сочи статистиката.  


„Има сезонност при определени стоки. Тук няма никаква изненада. Виждаме обаче и фактор, който се проявява за първи път тази година. Ефектите от т. нар. „руско ембарго” върху вноса на храни от Европа. - Това до какво доведе? - Доведе до поевтиняване”, категорична е икономистът Десислава Николова.


Така излиза, че българите ядат по-малко хляб, а харчат повече за вредни навици.


За финал, дефлацията, виновница за тези странни статистически данни,  е съвсем незабележима, две на хиляда, през август. Напълно е възможно през септември тя да премине в инфлация, особено ако се вдигнат цените на енергията.


Повече по темата гледайте във видеото.