От министерството на транспорта отказват да коментират фактите, изнесени в предаването "Разследване"

След скандалните разкрития на Нова по влаковата катастрофа край Калояновец националното следствие най-после иззе важни веществени доказателства по делото. Това трябва да докаже, има ли опити за фалшифициране на скоростомерната лента, както показахме в разследването на Марин Николов. Големият въпрос е - човешка грешка ли е причината за трагедията или проблем по прясно ремонтираната жп-линия?


Преди дни ви показахме разминаване между края на скоростомерната лента, иззета по делото и началото на парчето лента, което откъснахме от ролката, останала в локомотива. Едва сега скоростомерът и устройството за управление на спирачката са иззети от следователите.


Тепърва ще се проверява дали някой се опитва да внуши, че влакът е навлязъл със 100 километра в час в района на стрелките заради грешка на машинистите или ремонтираният за 35 млн. лв. железен път не е издържал.


А докато тече разследването откриваме и друг проблем.  По жп-участъка край гара Калояновец е трябвало да има система за локомотивна сигнализация, която се задейства при опасност от катастрофа и спира влака. Парите за нея са по европейска програма, но тя не работи. Това твърдят дългогодишни машинисти.


„Там, където се изграждат пътища, системата не работи, защото минава в режим „без информация”. Някой взе парите и избяга. - Тоест, в Калояновец, ако тази система работеше, както по линията, така и в локомотива, не би трябвало да има катастрофа, така ли излиза? - Точно така. Катастрофа не би трябвало да има, защото системата би трябвало да предотврати тази гробница, която е в момента там”, обяснява машинистът Юлиян Найденчовски.


На пловдивската гара все още стои табелата от тържественото откриване на системата за сигнализация през 2006 г. Изразходените пари за нея са над 10 милиона лева.
Директорът на железопътната инфраструктура Милчо Ламбрев отрича да има проблем в работата на сигнализацията по случая Калояновец.


От документи на БДЖ обаче се вижда, че дългогодишни машинисти са минали на обучение за работа с тази сигнализация едва след инцидента в Калояновец. От въвеждането на системата досега те са карали влакове без да разчитат на нея.


От министерството на транспорта отказват да коментират фактите, изнесени в предаването „Разследване”. Мотивът - да не се пречи на разследването на причините за катастрофата. Продължаваме да търсим истината.


Повече по темата гледайте във видеото.