В Лондон контрольори почти няма, но ако те хванат...
В известните по цял свят двуетажни автобуси, запазена марка за Лондон, не е невъзможно да се пътува без билет, но не се случва често. Единичният билет струва 4 лева. Контрольори почти няма, но ако те хванат, глобата е 80 паунда или 200 лева. Ако човек плати до 20 дни, дължи само половината. Ако ли не – съдят го по бързото производство.
Преди време е било задължително влизането само от първата врата, където те посреща зоркият поглед на шофьора. Автобусът не тръгва, докато пътникът не си плати билетчето. За лондонските автобусни шофьори се носят легенди. Всеки от тях приема возилото почти като своя лична вещ и го пази подобаващо. Той следи за нарушенията, за чистотата и за редовността на пътуващите.
Днес по улиците на английската столица се движат луксозни градски лайнери, всеки от които струва половин милион паунда. От началото на тази година на борда могат свободно да се ползват и безконтактни дебитни карти. За изминалата година загубите от гратисчии скачат над 70 милиона британски паунда.
В Париж единичният билет е равностойността на 3 български лева. В автобуса няма как да влезеш без пари, тъй като се качваш през вратата при шофьора. В метрото шансът да пътуваш гратис е още по-малък. Освен че валидираш билет на влизане в станцията, автоматичните врати искат билет и на излизане от железницата.
Гратисчиите обаче са болна тема, особено в метрото и крайградските влакове, където бариерите често се прескачат. Градският транспорт във френската столица разполага с 1000 контрольори, които всеки ден налагат глоби между 30 и 60 евро или до 120 български лева. Хайките се движат на групи от по няколко души, придружени с полиция. Загубите на компанията от нередовни пътници се изчисляват на над 100 милиона евро годишно.
Подобна е системата в Брюксел. Билетчето е 4 лева, а глобата - 120 лева. Качването е през първата врата на автобуса, така че да си платиш при шофьора. Годишно в рамките на Брюксел се проверяват около 3 милиона души. 4 процента от тях се оказват нередовни. Годишната загуба се изчислява на около 12 милиона евро.
В Атина билетчето струва 2 лева. Глобата е цената на билета, умножена по 60 – или 120 лева. Ако не се разплатиш до 2 месеца – санкцията се умножава отново – този път по 5 и става над 500 лева. Освен това вече ставаш клиент на данъчните служби, които не прощават. Контролът е постоянен, но годишните загуби от нередовни пътници в градския транспорт при съседите възлизат на близо 30 милиона евро.