Кои са техниките за привличане на избиратели в интернет?

Месец преди изборите за европейски парламент битката за печеленето на избиратели вече е в ход, на няколко фронта. Един от тях е в социалните мрежи. Замисляме ли се обаче, че съдържанието, което споделяме във Facebook и Twitter може да ни превърне в лесна мишена на различните политически партии? И как лесно поведението ни може да бъде модурирано от тях? 

В мрежата има милиони публикации на минута – за нас, за семействата ни, за емоционалното ни състояние, за социалния ни статут, за ваканциите ни. Информация, която постоянно и открито споделяме с  познатите си във Facebook, Twitter, Instagram или WhatsApp. В нета може да направим всичко – да бъдем себе си или да изберем фалшива самоличност.

Марай Аренце например експериментално създава фалшив профил на Доналд Тръмп. "Виж, вече имаме 39 последователи. Между другото забеляза ли известна разлика в името на Тръмп?", казва тя. Изписва името на американския президент с една буква разлика (ТръНп, вместо Тръмп). 

“Точно това е целта. За това този модел работи толкова добре”, добавя тя и минава в „полето на професионалистите” – създава туит, фалшифицирайки разстроена майка.

Facebook: Пароли на потребители се съхраняват на вътрешни сървъри

„Майката пише: „20-годишната ми дъщеря загина по време на тази трагедия. Властите не демонстрират никаква съпричастност към болката ми. #Оставка#Незабавноразследване. Никой не може да каже със сигурност дали това е измислен туит. В истинския живот няма как да подложите на съмнение думите на някой, който казва, че детето му е загинало при самолетна катастрофа”, посочи Аренце. 

Съвременните политически кампании не разчитат вече единствено на традиционната агитация. Залагат в сметките и социалните мрежи. Показаха го няколко поредни избора в Европа и в Америка. Потвърдиха го и резултатите от Brexit.

 „Това, което стана ясно във Великобритания, както се видя и в други страни е, че плурализмът и свободата на словото правят западните демокрации податливи на фалшиви новини и на кампании, които вероятно се водя от чужбина злонамерено”, казва Саймън Макгий, бивш прессекретар на „Форин офис” по времето на Brexit.

СЛЕД СРИВА НА FACEBOOK: Има ли опасност за личните ни данни?

Финландецът Мико Сало е проверител на факти. Професия, която се появи заедно възхода на социалните платформи. Срещата с него е на знаково за пропагандата място – Дома на европейската история в Брюксел.

„Струва си да се замислим, че до известна степен историята се повтаря по отношение на това как хората могат да бъдат манипулирани. Преди това е ставало с помощта на радиото и телевизията, сега все повече се случва в Интернет”, заяви Сало.

„Да, честно казано, смятам че ЕС е лесна мишена. Лесно е да го дискредитирате и да накарате хората да изгубят доверие в него”. Така от своя страна Марай Аренце отговори на въпроса ще има ли опити да се повлияе на резултата на евроизборите през подобни кампании.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни.  За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.