Психолог: Дислексията създава емоционални трудности и децата трябва да бъдат подкрепени
Неспособността да четем и разбираме написаното е известно като дислексия. Това състояние се оказва с много по-сериозни последствия за страдащите.
"Дислексията е състояние, което придружава детето през целия живот, дължи се на дефицит в преработката на зрителна и слухова информация, като няма никакво нарушение на слух, зрение и интелект, който е в нормата", това каза в предаването "Социална мрежа" по NOVA NEWS логопедът Татяна Митова
Тя добави, че обикновено се открива през втори-трети клас, когато детето е вече ограмотено. Има затруднения в писането, в четенето, в математически задачи с текстови условия, които не могат да разберат, но всяко дете е различно.
За терапията специалистът поясни, че е индивидуална. Продължителността зависи от самото дете, кога е започнала е особено важно. А с подходящата терапия човекът може да има абсолютно нормален живот, като много от успешните хора в света имат дислексия.
"В България образоватената система въобще не е адаптирана към нуждите на децата с дислексия", категорична бе Татяна Митова.
Българка създаде специален шрифт за хора с дислексия
Тя смята, че много би облекчило възможността тези деца да записват на диктофон уроците, за да могат да ги прослушват няколко пъти вкъщи и добави, пче на родителиет се налага да обясняват на всички какво е състоянието на детето, а тези деца са с нормална степен на интелигентност.
"Колкото по-рано се открие състоянието, толкова по-добре и успешно то може да се влияе от терапия или контролира.
За онлайн обучението логопедът заяви, че при някои деца с такъв проблем то се отразява благоприятно, защото са по-спокойни, но пък изолацията влияе негативно.
"Ролята на психолога е подкрепа в познавателното развитие, детето с дикселксия може да бъде подкрепено. Дислексията съдава и емоционални трудности, особено когато състоянието се разкрива около осемгодишна възраст, това се отразява и на мотивацията, която спада, става трудно да си готви уроци, да участва в часовет", сподели в предаването и психологът Петя Йорданова.
Тя добави, че ниската самооценка и емоционалната нестабилност се проявяват и при хора, които нямат дислексия и много зависи мнго колко ще бъде подкрепяща средата около детето с дислексия.
За репортера на "Социална мрежа", Гергана Найденова, българката, създала първия шрифт за дислектици на кирилица, разказа откъде се е породила идеята й.
Кристина Костова цял живот среща затруднения с четенето. Тя установява, че такива проекти и разработки съществуват в световен мащаб, но само на латиница.
Къде се прилага шрифтът й към днешна дата и какво е специфичното в „Адис“?
Вижте повече във видеото.