Снимка: iStock
Това става ясно от данни на МВР
Всяка четвърта катастрофа през нощта е с участието на шофьор със стаж под 2 години. Това става ясно от данни на МВР. Общо за миналата година пътните произшествия с участието на млади водачи са 13% или 928.
За това на първо четене депутатите приеха ограничения за младите шофьори, но само за първата година. Промените в закона предвиждат забрана те да шофират между 22.00 и 06.00 ч. Няма да могат да карат коли по-мощни от 120 конски сили. Намалява се и количеството алкохол, което може да са употребили. Вместо толеранса от 0,5 промила границата спада до 0,1. В момента единственото ограничение за младите шофьори е, че имат по-малко контролни точки - 26, а останалите 23 получават след 2 години.
Независимо колко и какви законодателни промени бъдат направени, резултати няма да има, ако няма и ефективно правораздаване - в това са убедени експерти. И определиха като най-опасни водачите, които след като вземат шофьорската си книжка, с години не се качват зад волана. Предвижда се санкциите за нарушения да се връчват електронно.
СТРОГИ МЕРКИ ВЪВ ФРАНЦИЯ: Влизате в затвора, ако не спрете пиян да седне зад волана
Вече взел теорията, утре Давид Георгиев трябва да защити наученото и на практика. Тепърва обаче ще трупа опит зад волана. Колкото по-често шофираш, толкова по-уверен и умел ще ставаш, смята Давид.
На първо четене народните представители приеха и повишаване на глобите за шофиране без книжка.
„Искаме да въведем следното: Ако минете на червено, да получите смс, че сте глобен”, обясни Настимир Ананиев, зам.-председател на ПГ ПП-ДБ.
ПРОМЕНИ ЗА МЛАДИТЕ ШОФЬОРИ: Без право да шофират мощни коли и без нощно каране
Най-съществен остава въпросът как ще се събират наложените санкции. „Най-добрият подход е електронното връчване. Работим в тази посока”, допълни Ананиев.
Според експертите обаче, каквито и да е било законодателните промени няма да променят черната статистика, ако няма ефективно правораздаване.
„В крайна сметка изготвянето на ефективно законодателство, което не включва една единствена стъпка, отстраняването на корупцията е част от стъпките, за да спре войната по пътищата”, твърди адвокат Силвия Петкова.
„Какво пречи на КАТ да изпращат по постоянен адрес фишове? Никой не го прави и казваме, че имаме неплатени глоби. Ами хората трябва да си получат санкциите, за да ги платят”, обясни Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.
НС реши: По-високи глоби и ограничения за младите шофьори
„Министърът на вътрешните работи да инспектира КАТ и да се разбере какъв е проблемът. Очевидно е, че при толкова голямо количество нарушения, администрацията не работи”, адвокатът Александър Кашъмов.
Има и други предложения:
„За да намалим жертвите на пътя, в градските участъци трябва са се намали още скоростта”, предложи Павел Жеков от Академията за безопасно майсторско шофиране.
„Един безкомпромисен шофьорски курс, тежък изпит плюс контрол на пътя – това е решението”, смята Красимир Георгиев.