Какви стъпки трябва да се предприемат

Напоследък служителите преосмислят какво искат от работодателя си, като поставят баланса между професионалния и личния живот, гъвкавостта, справедливостта и уменията в основите на успешната кариера.

Осигуряването на пътища за кариерно развитие е един от най-обещаващите начини за организациите да увеличат достъпа си до таланти и да ги задържат, се казва в доклада „Бъдещето на работните места“ на Световния икономически форум.

Разделението работодател/работник

21-вото годишно проучване на Randstad обхваща 27 000 работници на 34 пазара в Европа, Азиатско-тихоокеанския регион и Северна и Южна Америка. То показва, че насърчаването на човешката връзка е по-важно от всякога.

Данните, които са открити през 2024 г. обаче сочат нарастващо разделение, като работодателите невинаги разбират от какво се нуждаят хората им, за да се чувстват свързани с работното място. Това обхваща всичко - от перспективите за повишение и възможностите за обучение до баланса между професионалния и личния живот и създаването на по-справедлива работна среда.

Чувствате се неразбрани

Почти една трета (29%) от работниците смятат, че тяхното поколение не е разбрано от работодателите му. Този процент нараства до 40% за поколението Z (родените след средата на 90-те години на миналия век). Повече от половината (55%) казват, че изпитват нужда да крият някои свои особености в работата.

Хората смятат, че е все по-важно да работят за компания, която споделя техните възгледи по въпросите на околната среда (58%) и социалните/политическите въпроси (54%), а малко над една трета (37 на сто) заявяват, че никога не биха приели работа в компания, която не полага активни усилия за подобряване на разнообразието и равенството.

Това не е единственото разминаване между служители и работодатели. В доклада се посочва, че е необходим по-добър баланс между желанията на работниците по отношение на кариерното им развитие и това, което компаниите им предлагат.

Въпреки че 40% от служителите искат да разговарят с работодателя си за кариерно развитие поне веднъж на тримесечие, но на една трета от тях никога не се предоставя възможност да проведат тези разговори.

Преодоляването на този проблем е от решаващо значение, ако компаниите искат да задържат най-добрите си служители. Повишенията и възможностите за кариерно израстване се считат за най-обещаващия начин компаниите да увеличат достъпа си до способни служители и да ги задържат.

Кариерно развитие

Не всеки служител е мотивиран от перспективата за повишение. Workmonitor 2024 показва, че на всеки човек, който казва, че би приел работа, само ако тя предлага кариерно развитие (42%), се пада друг (47%), който казва, че това не е най-важното.

За мнозина личният им живот е с приоритет пред кариерата. Повече от четирима на всеки десет (41%) казват, че нивото на амбициите им се променя в зависимост от това какво се случва извън работата им. Анкета провери какво смятат за важно при избора на работа хората. 93% посочили баланса между професионалния и личния живот, 81% - гъвкавостта на работното време, а само 70% - възможността за израстване в кариерата.

Азбуката на успеха на работодателя

А като амбиция

Ако реално разбират мотивацията и амбициите на служителите, работодателите ще могат да предоставят възможности за развитие и повишение, които дават на хората това, което искат, и по този начин ще задържат служителите си.

Б като баланс

За повечето работници личният им живот е по-важен от кариерата им. Работодателите трябва да проучат как могат да предложат гъвкавост - както по отношение на времето, така и по отношение на мястото на работа.

В като връзка

Организациите трябва да развият култура на уважение и разбиране, при която служителите да чувстват връзка - както помежду си, така и с работодателя, относно това, от което се нуждаят, за да се чувстват щастливи в работата си.

Нужно е преосмисляне на връзката служител-работодател и изграждане на истинско партньорство. В края на краищата работодателите и служителите имат взаимна нужда един от друг.

Редактор: Калина Петкова
Източник: weforum.org