Снимка: iStock
Някои от тях касаят максималната скорост по магистралите у нас
Служебният кабинет одобри важни предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Част от основните текстове предвиждат пътните полицаи да могат да контролират трафика с немаркирани коли. Изискването е служителите да са униформени. Въвежда се и максимална скорост от 130 километра в час за магистралите. В момента тя е 140 км/ч.
Идеята за така наречената „Зона 30“ среща одобрението на столичани. „Минават много родители с деца и бързото каране, особено по ул. „Иван Шишман“, е много опасно. Като шофьор и живущ тук смятам, че е редно да се спазва това ограничение“, каза Надежда Таковска.
„Отдавна трябваше да се случи, дори е желателно да се направи по-специална маркировка в самото начало на улицата, където има училище или детска градина, да се сложат табели „Училищна зона“, която да обхваща поне километър от училището“, посочи Роман Бретоев.
Според експерта по градоустройство Любо Георгиев идеята е добра, но е нужен и адекватен контрол. „Виждали сме ремонтирани улици със 150 знака в рамките на 150 метра. По-добър ефект в контрола на скоростта и в осигуряването на безопасност, каквато би трябвало да е целта на такава една мярка“, заяви председателят на „Екипа на София“, урбанист и архитект Георгиев.
За да станат промените факт, трябват да бъдат гласувани от Народното събрание. „Политическата нестабилност липсата на адекватно поведение от страна на Народното събрание не дава възможност да бъде приет този законопроект вече цяла година“, отбеляза председателят на Института за пътна безопасност д-р инж. Богдан Милчев.
Целта на тези промени е да са намалят броят на инцидентите и пътищата да бъдат по-безопасни както за шофьорите, така и за пешеходците.
МС реши: Стикерът за "Гражданска отговорност" може да не се лепи на предното стъкло на колата
Темата коментира зам.-председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Петър Вутов. Според предвидените промени, 17-годишните ще могат да управляват мотоциклети, но и на тях те трябва да имат придружител.
Промените предвиждат камерите от тол системата да се ползват и за измерване на средна скорост. Това експертите намират за добра мярка, но са скептични за ефекта от намаляването максималната скорост по магистралите.
„Намаляването на скоростта на автомагистрала от 140 км/ч на 130 считам лично, че не е добра мярка. Тези 10 км не са решаващи. Статистиката показва, че тежките пътнотранспортни произшествия на автомагистрала стават при скорост над 140 км/ч, така че по-скоро това няма да е работещо“, обясни автомобилният експерт Румен Дунев.
Експертите припомнят, че каквито и ограничение да бъдат въведени най-важна остава личната отговорност.