Снимка: БГНЕС
Започна разследване по подозрение за умишлен саботаж
Българският кораб „Вежен” беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Става дума за скъсан оптичен кабел между Латвия и Швеция, който според властите там е повреден именно от този морски съд. Формално, корабът е под малтийски флаг, но командният му екипаж е български, както и собствеността.
„Вежен” е бил един от двата кораба в района, в който е бил повреден оптичният кабел. Плавателният съд е тръгнал от руското пристанище Уст-Луга и е плавал между Готланд и Латвия по времето, когато се предполага, че е възникнала повредата.
Швеция задържа български кораб, заподозрян в умишлено скъсване на кабел в Балтийско море
След инцидента шведската прокуратура започна разследване по подозрение за умишлен саботаж и разпореди задържането на „Вежен”. На борда са се качили разследващи.
Плавателният съд е собственост на „Параходство Български Морски Флот”, а изпълнителният директор на компанията категорично отхвърли твърденията за саботаж и е на мнение, че става въпрос за случаен инцидент, причинен заради лошото време.
Късно вечерта на 25 януари „Вежен” плава по едно от редовните си направления, когато в Балтийско море го застига сериозна буря. „Корабът е плавал в изключително лошо време. Югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда”, обясни изпълнителният директор на БМФ кап. Александър Калчев.
На сутринта вятърът и силното вълнение утихват, но моряците на борда установяват проблем. „Екипажът е излязъл на палубата, за да огледа за щети. Установено е, че лявата котва е била „изтекла”. И очевидно е била влачена по дъното”, добави Калчев.
А на дъното е бил разположен оптичният кабел между Латвия и Швеция. Властите там започват разследване за умишлен саботаж. „Корабът беше подходен от шведската брегова охрана и помолен да се насочи към техните териториални води, където се намира сега”, разказа изпълнителният директор на БМФ.
Шефът на БМФ: Възможно е „Вежен“ да е скъсал кабел в Балтийско море, но не вярвам да е саботаж
Кап. Калчев обаче е категоричен: „Възможно е корабът да е причинил това скъсване, но в никакъв случай не допускам, че може да става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж”.
Според президента на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани - Димитър Димитров, случаят не е прецедент. „Случвало се е и друг път. Не само котви. В лошо време, при разхлабване, когато се случи нещо извънредно е възможно. Корабите не могат да бъдат на 100% сигурни, така че за мен е инцидент от лошо време”, е мнението му.
Разследването продължава под ръководството на шведската прокуратура.
Реакцията на българските власти
Към момента информацията, която дават от МВнР, не е много. За NOVA от Външното министерство обясниха, че е постъпила информация за инцидент с българския кораб, който е плавал покрай остров Готланд в Латвия. Именно там се предполага, че са нанесени щети по подводната комуникационна структура.
От МВнР обясниха и че посолството ни в Стокхолм е в контакт с шведските власти и активно следи развитието на случая. Междувременно Германия, част от операцията на НАТО „Балтийския страж”, обяви, че ще участва в разследването.
„В момента отново се сблъскваме с хибридната опасност. Още повредени кабели - това не може да бъде случайност. GPS сигналите се прекъсват отново и отново, а критичната инфраструктура се шпионира от дронове. И тук ние работим в още по-тясно сътрудничество като Европейски съюз и НАТО. Засилваме сътрудничеството си в областта на откриването на заплахи и защитата”, посочи германският външен министър Аналена Бербок.
„Бях информиран, че е имало нов инцидент, за съжаление. Властите все още разследват какво точно се е случило, така че поне за мен не е напълно ясно”, добави Ерик Коккс - ръководител на „Групата за контрамерки срещу мини на НАТО 1”.