Снимка: Министерски съвет
Изтребителят стана повод за напрежение между Румен Радев и Бойко Борисов
След кацането на първия български F-16 е установено отклонение в работата на една от системите. Това обяви командирът на Военновъздушните сили Николай Русев на брифинг в Министерството на отбраната. Той обаче уточни, че това не означава, че самолетът е счупен.
„Докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално летателното приемане”, обясни Русев. Командирът на ВВС подчерта, че самолетът ще лети тогава, когато е готов за полет. „Допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема”, категоричен беше той.
Бойко Борисов: Казах на Запрянов, ако е вярно, че F-16 е развален, шефът на ВВС да бъде уволнен
„Процедурата по приемане на самолета е в ход. Тя се дели на две части – техническо и летателно приемане. Процедурата е продължителна и самолетът не е приет. Това трябва да е ясно. Той ще бъде приет, когато и двете процедури са изпълнени. След техническата процедура се изпълняват минимум два полета с участието на български пилот. След като самолетът кацне и е изпълнил тези два полета и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, ние го приемаме и той влиза в експлоатация във ВВС”, добави Русев.
Военновъздушните сили работят с екипи на Lockheed Martin и ВВС на САЩ, които помагат при приемането на самолета. Русев изрази увереност, че със следващите самолети, които ще пристигнат в България, процедурата ще бъде силно облекчена заради натрупания вече опит.
Румен Радев за F-16: Борисов, вместо да си измива ръцете, да развърже кесията
„Докато се усвоява F-16, ще носим бойното дежурство с МиГ-29. Той ще лети толкова дълго, колкото ние усвояваме F-16. Ще дам всичко от себе си да изпълнявам поставените ми задачи и да осигурявам въздушния суверенитет и F-16 в кратки срокове да бъде въведен в оперативна готовност. Колко време ще отнеме – не мога да кажа. Но със сигурност няма да бъде утре или следващата седмица”, обясни командирът на ВВС.
F-16 - повод за напрежение между Румен Радев и Бойко Борисов
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов направи остър коментар относно президента Румен Радев заради появилата се информация, че българският F-16 има технически проблем. Последва задочен отговор от държавния глава Румен Радев.
Спорът за изтребителите F-16 между двамата датира още от времето, когато Борисов беше министър-председател - преди и след сключването на договора за американските изтребители. Така и до днес, почти месец след като България получи първия си изтребител, продължи напрежението между тях. Този път защо F-16, който страната ни получи в началото на април, все още не лети.
„Този прекрасен многоцелеви изтребител F-16 Block 70, с боен номер 301, става част от българските въоръжени сили”. С тези думи официално на 13 април беше посрещнат първият от поръчаните общо 16 изтребителя F-16 на стойност 5 милиарда лева.
Заради появилата се информация, че новият изтребител няма да участва на парада за 6 май Борисов отправи остри критики към държавния глава.
„Под сурдинка подшушнал на журналистите, които са били с него, че F-16 бил развален и не лети. Та да питат Запрянов. Знаете ли какво казах на Запрянов - още днес личният приятел на Румен Радев и шеф на Военновъздушните сили да бъде уволнен, ако е вярно. Незабавно да бъде уволнен. Как ще вземем строшен самолет за 100 млн. долара”, каза Борисов.
Малко по-късно Радев отвърна на обвиненията с други: „За F-16 платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме много трудно и скъпо, но такъв беше изборът на Бойко Борисов през 2019 година. Вместо днес да си измива ръцете с летците и с ръководството на Министерството на отбраната, които работят всеки ден и се чудят как да компенсират политическото безхаберие и недомислици, по-добре да развърже повече кесията и неговото правителство да осигури средства, така че този иначе чудесен като бойни качества самолет, да може да бъде поддържан в оперативна готовност и да лети”.
Последва реакция и Министерството на отбраната. „Средствата, които са необходими за гаранция и експлоатация в жизнения цикъл, също се имат предвид, когато се сключваше договора”, обясни министърът на отбраната Атанас Запрянов.
Последвайте ни