В големите икономики намериха отговор как дори да се печели при риск от резки климатични промени

Инвестиционни фондове по света инвестират в гаранции за щети на бизнеса от климатични промени, циклони и цунамита. Това звучи като супер сложна сделка, достъпна само за финансови акули от Уолстрийт. Оказва се обаче, че това е възможно дори за малкия среден бизнес у нас, макар и все още непопулярна.

 

Така наречения хедж на времето не е застраховка, защото отсъства полица.

 

Но в големите икономики вече намериха отговор как дори  да се печели при риск от резки климатични промени.

 

„Един конгломерат от финансови услуги, няколко финансови продукта, който в крайна сметка дава като резултат това, което на клиента му трябва”, коментира Борис Христов,  директор на компания.

 

Според проучване на ООН  от предходната година 70% от компаниите заявяват, че приходите им са вързани с времето. Продаваш сладолед или бира, но те изненадва хладно и дъждовно време, което убива продажбите ти. Но ако застрахователите не дават в пакет риска от промяна в температурата, все пак изход за бизнеса има.

 

„Ако температурата е под двайсет градуса, искам да ми платите X лева за всеки един градус под тези 20. И това реално представлява неговата загуба, която е пропуснати ползи”, обясни Христов.

 

Възможна лека зима режи печалбите на топлофикация или на енергийните дружества, липсата на вятър е опасна за ветрените станции, хладната есен е опасна за реколтата, и така нататък. Но метеоролозите години и десетилетия наред са събирали тази информация. Сега тя е основната база данни за климатичните бизнесмени.

 

„Тези продукти са изключително нови на българския пазар. Те, доколкото знаем не са правени като сделка все още”, каза още той.
В България метеоролигчни изследвания по научен метод се правят от повече от сто години.

 

Репортер: Данаил Глишев