От "Заедно в час" твърдят, че не трябва да се съобразяваме в ниските критерии

Къде забуксува българската образователна система и как може да се подобри? Повдигаме този въпрос във връзка със стряскащите резултати от най-авторитетното международно изследване на училищното образование – PISA 2012.


Според него българските ученици значително изостават от връстниците си в развитите държави. Тревожно голям дял се оказва под критичния праг на постижения.


44% от българските деветокласници нямат базови умения за реализация на пазара на труда – разчетоха от изследването Фондация „Заедно в час” и си поставя за цел до 20 години да реши проблема с функционалната неграмотност в Бълария.


„Програмите в българското училище наблягат на теоретичното знание. Но не само програмите са важни, а и подхода на самите учители. Теоретичното знание е важно, но е много по-важно как то ще бъде предадено, да бъде помогнато на децата да приложат наученото на практика”, обясни в студиото на „Събуди се” Евгения Пеева – изпълнителен директор на Фондация „Заедно в час”.


Според нея всичко зависело от това как се поставят задачите на децата в класните стаи и задаването на иновативни образователни проекти. Тя отчете, че учениците, които работят по програма „Заедно в час” в рамките на една година вдигат своя резултат по съответния предмет с 20%, което при тях се отчита като две оценки – от четири на шест. Целта на системата пък била да покаже на децата, че могат да постигнат по-високо ниво, но след като положат усилия, за да може техните умения да бъдат съизмерими с тези на връстниците им, които са били поставени пред по-високи критерии.


„Ако продължаваме да се съобразяваме с ниските критерии, просто бутаме децата през системата. Те минават, мислейки си че знаят много и изведнъж се оказват в унивеситета или на пазара на труда, съревновавайки се с хора, пред които на истина е имало взискателни критерии”, добави още Евгения Пеева.


Целия разговор гледайте във видеото.