Как да дозираме амбициите си децата ни да знаят повече, коментират психолози
„Стимулите са хубаво нещо, но при децата не трябва да са финансови”. Това заяви в студиото на „Събуди се” психологът Надежда Милева. Тя коментира по какъв начин да дозираме амбициите си децата ни да знаят така, че да не навредим на тяхната психика и на самочувствието им.
„Ако даваме стимули сега, трябва да си обещаем, че ще имаме много средства в бъдеще. Защото давайки стимули сега – те ще са малки, но с възрастта детето ще има повече награди, то ще се старае повече и ще трябва да му осигуряваме по-големи стимули. Тоест, ако днес даваме по 5 лева на шестица, трябва да се подготвим за бърза кола, за апартамент или нещо друго, когато влезе в университета. Затова аз не харесвам този формат на работа, защото единственото, на което научаваме детето е, че за да получи, само тогава трябва да полага усилия”, допълни още психологът Надежда Милева.
„Опитвам се да гледам на оценките като на моментно състояние. Ако човек има някаква цел, която е свързана със знанието и с представянето в училището, то оценките са обратната връзка за това докъде си стигнал. Оценките обаче не те определят като човек. За мен най-важното е да се договорим, че тази цел не е моята цел. Честно казано, никога не съм искала шестици по всички предмети от моите деца. Това за мен е абсурдно”, сподели Ева Борисова от асоциация „Родители”.
Целия разговор гледайте във видеото.