Небесното тяло е кръстено Годзила и би могло да промени представите ни за произхода на Вселената

Астрономи откриха скалиста мегапланета, 17 пъти по-тежка от Земята, съобщава БТА. Небесното тяло е кръстено Годзила и би могло да промени представите ни за произхода на Вселената.

Новооткритото небесно тяло от космическия телескоп „Кеплер” се намира на 560 светлинни години от Земята. Официалното название на планетата е Кеплер-10с, като нейният диаметър е 29 000 километра, или 2,3 по-голям от този на Земята.

"Бяхме напълно изненадани от нашето откритие", призна астрономът Ксавие Дюмюск от Центъра по астрофизика „Харвард-Смитсониън”.

Досега учените не знаеха за съществуването на подобни „скалисти чудовища”. Колкото една планета е по-голяма, толкова повече нейното гравитационно привличане я кара да концентрира не само твърди материали, но и големи количества водород, като я превръща в газов гигант от рода на Юпитер.

„Това е Годзилата на планетите от рода на Земята”, заявява ученият с български произход Димитър Съселов, който е директор на проекта за произхода на живота към Харвардския университет.

Мисията „Кеплер” на НАСА може да открива планети, но не е в състояние да определи дали те са газови, или скалисти.

Внушителните размери на „Годзила” говореха по-скоро за „мини-Нептун” - по голям от Земята и с плътна обвивка от водород и хелий. Но телескоп, разположен на Канарските острови, успя да установи, че тази мегапланета, с маса 17 пъти по-голяма от тази на Земята, е нещо, надминаващо всички очаквания.

„Кеплер-10с” e успял да запази своята атмосфера по време на съществуването си, тъй като планетата е достатъчно масивна, за да може да я съхрани”, коментира Ксавие Дюмюск.

Мегапланетата кръжи около звезда, подобна на Слънцето, като осъществява една пълна обиколка за 45 дни. Но тя е прекалено гореща, за да може на нея да съществува живот.

При все това „Годзила” доказва, че Вселената е била в състояние да сътвори огромни скалисти планети във време, когато тежките елементи от рода на силиция и желязото са били рядкост. Според учените ранната Вселена е била богата предимно на водород и хелий.

Новооткритата мегапланета е на възраст 11 милиарда години, което означава, че тя се е образувала само 3 милиарда години след Големия взрив.

„Откриването на „Кеплер 10c” доказва, че планети от земен тип са се сформирали твърде рано в историята на Вселената. Обикновено скалистите планини дават възможност за появата на живот”, коментира проф. Съселов.