Това е над два пъти повече от средните за Европа 22%

Почти половината от децата със специални потребности отпадат или въобще не стигат до училище. Това е над два пъти повече от средните за Европа 22%. Основната причина: недостиг на ресурсни учители.


Често родителите не търсят специалист. А повечето от тези, които се обръщат към експерти, не намират необходимите адаптирани учебни материали.


Макар да е в лятната ваканция, Иван не откъсва поглед от уроците. Той е от учениците с така наречените „специални образователни потребности”, което обикновено означава, че за да постига резултати, трябва да полага много повече усилия от връстниците си.


За Иван и майка му може би щеше да е по-лесно, ако в училищата имаше достатъчно ресурсни учители. Сега на места те са не повече от трима, а в някои училища изобщо няма.  


„Притесняваме, че много често учителя трябва да е до детето, но го няма. Дори един учител да има огромно желание, как да стане като има толкова много часове”, пита Павлина Радкова, майка на Иван.


Около 14 000 са българчетата със специални образователни потребности в неспециалните училища. Броят на ресурсните учители обаче е повече от 10 пъти по-малък - едва 1300.


„Ние настояваме училищата да наемат логопед и психолози, за да се облекчи работата ни, но те все още не го правят”, обяснява Калоян Дамянов, директор на Ресурсен център - гр. София.
Основна причина за липсата на специалисти и в този случай е ниската заплата.


„Един от проблемите е липсата на млади мотивирани хора за тази длъжност - заплащането е ниско, на няколко места се местят”, допълва Калоян Дамянов.


За да се преодолее кризата, едно от предложенията е да бъдат назначени помощник-учители, преминали специализирано обучение.


Повече по темата гледайте във видеото.